دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

آلومینیوم و کاربردهای آن در زندگی روزمره

نوشته شده توسط تیم محتوا

کاربردهای آلومینیوم در صنعت

فهرست مطالب

:امتیاز محصول و محتوا

بدون شک کاربردهای آلومینیوم در زندگی روزمره انسانها بر کسی پوشیده نیست. قابلیت بازیافت، کیفیت و فراوانی آن در پوسته زمین باعث شده است تا آلومینیوم در نیم قرن گذشته بیشترین موارد مصرف را در میان فلزات داشته باشد. با توجه به رشد روزافزون این فلز کاربردی در فن آوری های پیشرفته، پیش بینی میشود در نیم قرن آینده نیز این رشد مصرف ادامه داشته باشد.

این فلز پرکاربرد از اکسید آلومینیوم یا آلومینا تولید و آلومینا نیز از بوکسیت آلومینیوم تهیه می گردد. برای تولید هر تن آلومینیوم نیاز به 2 تن آلومینا است. همچنین هر تن آلومینا با استفاده از 2 تا 3 تن بوکسیت تولید می گردد. پیش بینی ذخایر بوکسیت جهان در حدود 60 میلیارد است. کشور گینه با  بیش از 40 میلیارد تن ذخایر کشف شده بوکسیت در جهان بیش از نیمی این ذخایر بوکسیت را داراست.

کاربردهای آلومینیوم در صنعت
کاربردهای آلومینیوم در صنعت

کاربردهای آلومینیوم در صنایع مختلف

امروزه آلیاژهای آلومینیوم با دیگر عناصر مثل مس، سیلیکون، منیزیوم، منگنز و… کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون دارند.

صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی یکی از مهمترین صنایعی است که همواره از آلومینیوم در تولید خودروها استفاده میکند. کاربرد آلومینیوم در صنعت خودرو باعث کاهش وزن خودرو به میزان حدود 10 درصد شده و همین عامل باعث کاهش مصرف سوخت خودرو به میزان حدود 6 الی 7 درصد میگردد. این روال همچنین باعث کاهش آلودگی هوا میگردد.

در گذشته از آلومینیوم بیشتر در تولید قطعات داخلی خودرو مثل قطعات موتور یا چرخ ها استفاده می شد. امروزه نیز همچنان تولید این قطعات با استفاده از آلومینیوم بیشترین استفاده را دارد اما استفاده از آلیاژ های آلومینیوم در بدنه خودرو رشد زیادی داشته است.

همچنین بخوانید: آشنایی با ویژگی های آلومینیوم

خودروسازهای برتر دنیا برای کاهش مصرف سوخت محصولات تولیدی خود، استفاده از آلومینیوم را در ساخت و تولید قطعات خودروها و همچنین بدنه آنها مورد استفاده قرار میدهند. این روند رو به رشد باعث افزایش بالای مصرف آلومینیوم و به طبع افزایش تقاضا خواهد شد. پیش بینی تولید خودروهایی که بطور کامل از آلومینیوم  تولید شده اند در آینده دور از ذهن نیست. در صنعت خودروسازی ایران نیز استفاده از آلومینیوم در حال افزایش است.

استفاده از آلومینیوم در ساختمان سازی

سبکی و شکل گیری مناسب همراه با مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی باعث استفاده آلیاژهای آلومینومی در صنعت ساختمان شده است. قابلیت اکسترود بیلت آلومینیومی باعث شده است مهندسان از آنها در نمای ساختمان استفاده های گوناگونی بکنند. استفاده از پروفیل های آلومینیومی در در و پنجره نیز رواج زیادی دارد. کشور آمریکا بیشترین مصرف کننده آلومینیوم در صنعت ساختمان است.

استفاده از آلومینیوم در تولید لوازم خانگی

اگر نگاهی به آشپزخانه منزل خود بیندازید متوجه کاربرد آلومینوم در طراحی داخلی آن خواهید شد. همچنین بیشتر لوازم موجود در آن از آلیاژهای آلومینیوم تولید و ساخته شده است. یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و لوازم پخت و پز همگی از آلیاژهای پرکاربرد آلومینیوم ساخته شده است. قابلیت شکل گیری و عدم احتیاج به پوشش رنگی کاربرد آنرا در تولید لوازم خانگی روز بروز افزایش داده است.

آلومینیوم و کاربردهای دیگر آن

وزن کم رساناهای تولید شده با آلومینیوم نسبت به مس باعث کاربرد وسیع آن در صنعت برق شده است. حتما در جاده های بین شهری و دشت ها دکل های انتقال برق فشار قوی را دیده اید، استفاده از آلیاژهای آلومینیومی در ساخت دکل های انتقال برق فشاور قوی بسیار مرسوم است.

همچنین کاربرد آلومینیوم در بسته بندی رو به رشد است. صنعت تولید انواع ظروف و قوطی های کنسروها در صنایع بسته بندی استفاده زیادی از آلومینیوم دارند. بد نیست بدانید صنعت بسته بندی دومین مصرف کننده آلیاژهای آلومینیومی پس از صنایع خوروسازی است.

تنوع کاربرد آلومینیوم
تنوع کاربرد آلومینیوم

زنگ نزدن و خورده نشدن باعث شده که آلومینیوم در کشتی سازی کاربرد زیادی داشته باشد. اسکلت و بدنه بیشتر قایق های کوچک و تندرو با استفاده از آلومینیوم ساخته میشود. واگنهای قطار و ریلهای راه آهن نیز از آلیاژهای آلومینیوم ساخته میشوند. مقاوت بالا و وزن نسبتا کم باعث استفاده سازندگان هواپیماهای تجاری و نظامی از آلیاژهای آلومینیومی برای صنعت هوا فضا  شده است.

اگر مایلید با ایده های نو در طراحی داخلی آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مقاله ایده های خلاقانه در استفاده از آلومینیوم برای طراحی داخلی را حتما مطالعه کنید.

نتیجه گیری

نتیجه اینکه با رشد روزافزون فن آورری و صنایع وابسته به آن تقاضا برای تولیداتی از جنس آلومینیوم روز بروز افزایش یافته است. امروزه استفاده ما از لوازم دیجیتال و نیمه دیجیتال بسیار افزایش یافته است و ان در حالیست که اسکلت اصلی سخت افزاری این تولیدات از آلیاژهای آلومینیومی ساخته شده است.

بطور مثال شرکت اپل یکی از شرکتهایی است که از این ماده بشکل گسترده ای در خط تولید گوشی های تلفن هوشمند استفاده می کند. از آنجا که فرایند تولید فلز آلومینیوم با محیط زیست سازگار نیست کمپانی اپل برای نخستین بار در جهان آلومینیوم بدون کربن را از یک شرکت کانادایی خریداری کرده و در ساخت محصولات خود از آن استفاده می کند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

اینستاگرام دیجی آلوم