دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

نمای کرتین وال چیست؟

نوشته شده توسط تیم محتوا

فهرست مطالب

:امتیاز محصول و محتوا

نمای کرتین وال نوعی دیوار پرده ای است که از آن جهت پوشش نمای خارجی ساختمان استفاده میشود. در واقع  نوعی جدا کننده فضای داخلی و خارجی ساختمان می باشد ،که علاوه بر وظیفه جدا کردن ، از بار اضافی  وارد بر ساختمان نیز کم می کند . این سیستم بیشتر در ساختمانهایی که معماران و کارفرمایان خواهان بیشترین  میزان فضای باز برای ایجاد زیباترین چشم انداز هستند استفاده می شود.

 

این سازه به جز وزن خود بار دیگری را حمل نمی کند و به دلیل ساختار خاص سازه ای و نوع اجرا و لاستیکهای عایق مورد استفاده ، مقاوم در برابر نفوذ آب و هوا – تبادل حرارت و برودت – فشاردهی وارده بر اثر باد –نیروی وارده برا ثر زمین لرزه و تکان های آنی ساختمان میباشد .

همچنین بخوانید : قیمت چراغ خطی و هرآنچه که باید بدانید!

ساختار اجرایی کرتین وال

به طور کلی اجرای نمای شیشه ای کرتین وال از ترکیب 3 جز اصلی تشکیل می شود :

1- زیر سازی به صورت کمربند فلزی ( قوطی یا ناودانی ) با اتصالات پیچ و مهره ای

2- سازه اصلی نگهدارنده شیشه با پروفیلهای آلومینیومی  ایج ( سختکاری ) شده به صورت لاملهای افقی و عمودی

3- موارد  پر کننده داخل فریمها که بیشتر از شیشه های 2 جداره و 3 جداره  به عنوان پر کننده در داخل فریم های آلومینیومی استفاده می گردد.

دیتیل های اجرایی متنوعی جهت اجرای کرتین وال مورد استفاده قرار می گیرد. اصولی ترین آن  استفاه از نبشی و براکت فلزی با سوراخ لوبیایی با اشکال متنوع می باشد. استفاده از سازه کاملا مفصلی جهت اجرای نمایای کرتین وال مزایایی دارد که با این مصالح می توان از آن بهره مند شد.

عایق بندی کرتین وال

برای بالاتر  بردن  سطح عایق بندی کار ، در برخی از سیستم های نمای کرتین وال از لاستیکهای پلی آمید نیز استفاده می شود . استفاده از این پلی آمیدها در هر سیستم کرتین وال مختص به خود آن سیستم طراحی میشود. بطور مثال در سیستم فیس کپ یا  درپوش دار پلی آمید روی لامل قرار می گیرد ، اما در سیستم فریم لس  پلی آمید درون خود لامل قرار می گیرد.

لامل و کاربرد آن در نمای کرتین وال

ساختار آلومینیومی که نقش کلیدی در نمای کرتین وال داشته وهمان پروفیل های آلومینیومی است که شیشه برروی آنها سوار می شوند. لامل ها در انواع افقی و عمودی می باشد. لامل های افقی ( ترنسم – ترنزوم )  و لامل های عمودی ( مولیون ) نام دارند . مورد استفاده لامل افقی برای تحمل و انتقال فشار به لامل عمودی می باشد. علاوه بر کاربردهای فوق امکان ایجاد بازشو و نصب یراق با استفاده از لامل عمودی در این سیستم نیز وجود دارد.

اجزائ کرتین وال
اجزائ کرتین وال

لازم به ذکر است که در اجرای سیستم نمای کرتین وال به طور معمول ترنزوم، (لامل افقی)  در ابعاد کوچکتری نسبت به مولیون ( لامل عمودی )انتخاب می شود اما می بایستی که عرض لاملها با یکدیگر برابر باشند .وجود این اختلاف سایز در طول لامل ها به این دلیل است که بیشترین وزن بار شیشه ها بر روی مولیون ها  می باشد و بسته به نظر مهندسین اجرا، برای ایجاد نمای زیباتر از ابعاد مساوی برای لاملهای افقی و عمودی استفاده می شود .

دیگر اجزای مورد استفاده در نمای کرتین وال

  • کانکتور : از این قطعه به عنوان قطعه اتصال بین لامل افقی و عمودی استفاده می شود و به دو صورت فیکس و کشویی موجود می باشد .
  • براکت یا انکر: وسیله اتصال لامل ها به سازه اصلی می باشند و به عنوان تکیه گاه برای سیستم کرتین وال عمل می نماید و به لحاظ ساختاری انکرها به 3 دسته تقسیم می شوند:
  • نگهدارنده شیشه ( پرشر پلیت ):   وظیفه آن نگهداری شیشه با ساختار فیس کپ در سیستم کرتین وال میباشد تا از جابجایی و افتادگی شیشه جلوگیری گردد .
  • کاور کپ : به منظور پوشش دادن به نگهدارنده شیشه می باشد و از نظر جمع بندی و شکلیل شدن کار مورد استفاده قرار می گیرد و به اشکال مختلف کاربرد دارد .
  • شیشه 2 جداره -3جداره :

قابی است از دو یا چند لایه شیشه موازی که بین دوشیشه فاصله چند میلی متری قرار دارد .این فضای خالی معمولا با هوای خشک یا گاز بی اثر مانند گازآرگون پرمی شود. تفاوت اصلی شیشه چند جداره با شیشه ساده در همین فضای خالی است . این فضای پر شده از گاز اجازه انتقال و جابه جایی گرما و سرما را نمی دهد و به دلیل عدم هدایت دما و صدا، شیشه مانند یک عایق بین محیط داخلی و خارجی عمل می کند.

گاهی به جای 2 شیشه موازی از 3 شیشه استفاده می شود که در نتیجه آن پنجره 3 جداره ساخته می شوند. شیشه های 3 جداره نسبت به نوع دو جداره عایق قوی تری بوده و مقاومت بالاتری دارند .

ساختار سیستم نمای کرتین وال

از لحاظ ساختار سیستم نمای کرتین وال به دو دسته تقسیم می شود :

1- سیستم استیک : این سیستم ارزانترین روش اجرای نمای کرتین وال می باشد . بدین صورت که لامل ها قبل از اجرای نما در کارخانه تولید و سپس به کارگاه ارسال می شوند . ابتدا لامل های عمودی نصب و سپس اعضای افقی و در نهایت شیشه روی سیستم نصب می شود .

2- سیستم یونتایزد ( مدولار ) : در این سیستم تمامی مراحل بر اساس اندازه گیری و طراحی دقیق انجام میشود. کلیه پروفیل های بکار رفته به صورت نر و ماده ساخته شده و به صورت یک پروفیل دیده می شوند .

انواع روش اجرای نمای شیشه ای کرتین وال

1- نمای شیشه ای کرتین وال فیس کپ یا قابدار

در این نوع سیستم پس از ایجاد زیرسازی با پروفیل های آهنی به عنوان کمربندی فلزی از پروفیلهای لامل عمودی و افقی آلومینیومی جهت ایجاد سازه آلومینیومی نمای شیشه ای به عنوان سازه اصلی استفاده می گردد که با نبشی و براکت و پیچ و مهره برروی سازه اصلی ساختمان نصب می گردد .

پس از اتمام  این مرحله شیشه به صورت موقت بر روی فریم های آلومینیومی نصب شده و با استفاده از پروفیل های نگهدارنده شیشه ها در جای خود ثابت می شود و در نهایت از پروفیل درپوش (درپوش یو شکل  صاف 2 سانتی یا 10 سانتی یا در پوش منقاری ) جهت  اتمام کار  استفاده می شود .

2- نمای شیشه ای کرتین وال نیم فیس کپ

این سیستم همانند اجرا به روش فیس کپ  است با این تفاوت که پس از اتمام نصب شیشه در جای خود در یکی از قسمتهای افقی یا عمودی به جای نگهدارنده و درپوش از چسبهایی با قابلیت انبساط بالا و مقاوم در برابر اشعه خورشید استفاده می گردد .

3- فریم لس نمای شیشه ای کرتین وال:

هدف از اجرای این سیستم کم کردن حداکثری فاصله بین شیشه ها به منظور داشتن نمایی یکپارچه از شیشه می باشد به همین دلیل نگهدارنده شیشه و کاور کپ در این سیستم حذف می گردد . این روش دارای فریمی می باشد که از پشت شیشه را نگه داشته و توسط لقمه یا کانکتورهای آلومینیومی متحرک یا کشویی روی لامل متصل می شود. به این شکل، از خارج ساختمان تنها خط فاصل بین شیشه که با چسبهای مخصوص پر شده اند قالب رویت بوده و هیچ گونه فریم و زه وار و درپوشی دیده نمی شوند  .

مشکل اصلی در سیستم فریم لس نگهداری حرکت سطحی شیشه می باشد بنابر این بایستی تغییراتی در ساختار شیشه ایجاد گردد . به همین منظوراز سیستم فریم لس یوچنل استفاده می گردد.

در سیستم فریم لس یوچنل پروفیلی از جنس آلومینیوم یا پلاستیک بین دو جداره شیشه قرار می گیرد تا با ایجاد فضایی مناسب برای کلمپ به نگهداری شیشه از حرکت کردن کمک کند. کلمپ در واقع عملکردی شبیه نگهدارنده شیشه در سیستم فیس کپ را دارد با این تفاوت که بجای قرار گرفتن  بر روی سطح شیشه بین دو جداره شیشه قرار می گیرد و موجب متصل شدن محکم شیشه با پروفیل لامل می شود .

نکته اساسی در این روش فشار زیادی است که بر جدار داخلی شیشه وارد می آید و به همین منظور برای جبران این فشار مضاعف از شیشه سکوریت لمینت شده برای جدار داخلی شیشه استفاده می شود، سپس از نوارهای لاستیکی مخصوص و چسبهای سیلیکونی برای پر کردن محفظه باقیمانده بر روی دماغه لامل تا سطح شیشه خارجی استفاده می شود .

مزیت استفاده از سیستم فریم لس یو چنلی :

عدم استفاده از نگهدارنده شیشه به همراه درپوش ان است از این رو به لحاظ ظاهری بسیار شکیل و زیبا بوده و یک سازه شیشه ای با دید یکپارچه برای ما ایجاد می کند .

ایراد استفاده از سیستم فریم لس یوچنلی :

محدودیت در استفاده از شیشه ها با ابعاد مختلف و هزینه بالای این شیشه ها می باشد .

4- نمای شیشه ای کرتین وال رینفرس :

در این سیستم از پروفیلهای آهنی از جمله تیر آهن و یا قوطیهای آهنی به عنوان ساختار اصلی نمای شیشه ای استفاده می شود .

این سازه به دلیل یکپارچگی و استفاده از سازه های آهنی تحمل بالایی در مواجه با بارهای وارده بر نما دارد. پس از اجرای سازه های آهنی از پروفیل های یو شکل جهت پوشش دادن به قسمتهای داخل و خارج این سازه های آهنی استفاده می شود. از این روش در قسمتهایی از نما بکار می رود که امکان استفاده از مقاطع آلومینیومی وجود ندارد. همچنین در شرایطی که از طرحهای نامنظم هندسی و شیشه هایی با ابعاد بسیار بزرک در نما استفاده شود این روش کاربرد دارد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

اینستاگرام دیجی آلوم