دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

نابسامانی معاملات آلومينيوم در بورس

نوشته شده توسط تیم محتوا

نابسامانی قیمت بیلت و شمش آلومینیوم

فهرست مطالب

:امتیاز محصول و محتوا

آنچه در بازار آلومينيوم کشور میگذرد مدت طولانی است که مسیر مشخصي را طی نمي‌کند و توليدکنندگان و صنعتگران به صورت غیر هماهنگ گاهي در بازار  نقش ایفا می کنند.

تقاضای شمش و بیلت آلومینوم

در بازه های زمانی مختلف شمش و بیلت آلومینیومی عرضه شده در بورس با تقاضاي روبرو می شوند و در مواردي نيز با وجود نیاز و درخواست فراوان از سوی تولیدکنندگان، بخشي از مقادیر عرضه شمش و بیلت آلومینیوم از بورس بدون معامله خارج میگردند.

به نقل از اخبار فلزات، برخلاف توانمندی های فراوان کشورمان در توليد شمش و بیلت آلومينيوم و محصولات پايين‌دستي آن، آنچه مشخص است این است که عدم هماهنگی در  زنجيره توزیع، مشکلات فراوانی را براي بسیاری از  واحد های مختلف تولیدی ايجاد کرده است.

از طرفی توليدکنندگان شمش و بیلت آلومینیوم با معضلات بسیاری مانند نبود و کمبود مواد اوليه و همچنین عدم استفاده از تمام ظرفيت‌ها و توانمندی های تولیدی روبرو هستند.

صنایع پایین دستی و کمبود بیلت آلومینیوم

از طرفی ديگر صنايع پايين‌دستي آلومینیوم نيز با معضل کمبود شمش و بیلت آلومینیوم و عدم عادل در عرضه بیلت و شمش در بازار مواجه هستند.  علاوه بر این دو مورد مي‌توان به افزايش قيمت جهاني آلومينيوم در بورس لندن اشاره کرد که باعث عدم اطمينان خریداران و معامله‌گران در بازار آلومينيوم  میباشد.

در طي ماه‌هاي جاری، تحولات و تغییرات دربورس های جهاني آلومينيوم  به صورت مستقیم بر بازار ايران اثرگذار بوده است. به طوری که بهای شمش آلومينيوم در بورس ايران از ۷ هزار تومان هر کيلو در آغاز سال 1396، در حال حاضر که 8 ماه از سال گذشته به بيش از ۱۰ هزار تومان در هر کيلو است و اين يعني بهای آلومينيوم در بازار، تنها در مدت 8 ماه نزدیک به ۴۰ درصد افزايش پیدا کرده است.

در این بین بايد به نامشخص بودن روند عرضه این فلز گران بها در بورس کالا اشاره کرد. چرا که ماه ها است که شرکت ايرالکو تنها عرضه کننده شمش و بیلت آلومينيوم در بورس کالا است و در نقطه مقابل شرکت رقیب ایرالکو یعنی المهدي ـ هرمزال ماه ها است که هیچ محصولی را در بورس عرضه نمی کند و دلیل اين شرکت در عدم عرضه در بورس به ‌عنوان يک شرکت خصوصي، نداشتن الزام است و به صورت مستقیم در بازار آزاد به فروش می رساند.

تفاوت قیمت شمش ایرالکو و المهدی

تفاوت فاحش قيمت بین عرضه در بورس و فروش مستقیم به بازار آزاد ايجاد کننده مشکلات فراوانی براي صنايع پايين‌دستی شده و در عین حال، در همین شرایط، شرکت ايرالکو شمش و بیلت آلومینیوم را به‌صورت بلوکي و در چندين هزار تن در بورس عرضه و به فروش میرساند و اين باعث شده که هیچ یک از شرکت‌هاي کوچک و صنايع پايين‌دستي قادر به خريد آن نباشند و در کمبود مواد اولیه به تعطیلی کشیده شوند.

بنا به گفته بسیاری از تولید کنندگان آلومينيوم، اين صنعت توانمند هم اکنون از فقدان نظارت بر بازارهاي آزاد بسیار آسیب دیده است. چرا که این تفاوت فاحش قيمت بین بازار آزاد از سوی المهدی و بورس کالا باعث ايجاد تضاد در قيمت ها در آلومينيوم و رها شدن بازار آلومینیوم شده است.

 

نمودار فوق همچنین نشان دهنده این است که طي هفته های گذشته يعني از  تاریخ ۲۰ تا ۲۵ آبان 1396، ۲ هزار و ۵۰۰ تن شمش و بیلت آلومينيوم از طرف شرکت ايرالکو در بورس کالا عرضه شد در حالی که بيشتر از ۴ هزار و ۱۰۰ تن تقاضا وجود داشته است. که در آخر تناژی نردیک به يک هزار و ۱۰۰ تن آلومينيوم معامله شد.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 19 =

اینستاگرام دیجی آلوم