دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

معرفی و آشنایی با پروفیل های مهندسی (صنعتی) آلومینیوم

نوشته شده توسط تیم محتوا

فهرست مطالب

:امتیاز محصول و محتوا

در ادامه مقالات دانش فنی آلومینیوم قصد داریم به بررسی پروفیل شیاردار مهندسی از جانب دیگری بپردازیم پیشنهاد میکنیم در ادامه همراه دیجی آلوم باشید تا درخصوص پرکاربرد ترین مقطع آلومینیومی اطلاعات مفیدی کسب نمایید. قصد داریم در ادامه به معرفی انواع پروفیل مهندسی ، اتصالات پروفیل مهندسی و فروش پروفیل مهندسی بپردازیم که پیشنهاد میکنیم این مقاله کاربردی و مفید را از دست ندهید.

پروفیل آلومینیومی

پروفیل آلومینیوم در دو قالب ساختمانی و صنعتی در ساختمان‌سازی به عنوان در، پنجره و … و در دیگر صنایع، به عنوان اجزا ماشین الات از جمله چهارچوب و شاسی دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرایند تولید پروفیل های آلومینیومی، به شیوه اکستروژن بوده و عمده پروفیل های صنعتی آلومینیومی در داخل کشور تولید می گردند. سطح مقاطع پروفیل ها دارای تنوع بسیاری بوده و عمدتا به دلیل ساختار فضایی و همچنین نسبت مناسب مقاومت خمشی به وزن، از گزینه های بسیار مناسب جهت ساخت قاب های سبک و شاسی ماشین الات مهندسی در صنعت می باشند. این خصوصیت در کنار وزن پایین تر آلومینیوم در مقایسه با سایر فلزات صنعتی موجب شده است تا پس از فولاد، پر کاربردترین فلز صنعتی در جهان باشد.

 

پروفیل‌های صنعتی یا مهندسی آلومینیوم

همانطور که گفته شد از این نوع پروفیل‌ها، در صنایع بزرگی همچون: خودروسازی، صنایع نظامی و در ابعاد کوچکتر به عنوان پایه و میز برای اتصال اجزای مکانیکی استفاده می‌شود. برای نمونه، در ساخت پرینترهای سه بعدی می‌توان از این پروفیل‌ها استفاده کرد. این پروفیل‌ها دارای شیار می‌باشند. که از آنها برای اتصال به دیگر پروفیل‌ها یا سایر اجزای مجموعه استفاده می‌شود. برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل این شیارها، از درپوش و کاور(زهبند) های پلاستیکی استفاده می‌شود.همچنین برای استحکام بیشتر با اکستروژن کردن این پروفیل میتوان توانایی های آن را دو چندان نمود.

 

معرفی پروفیل شیاردار مهندسی

نحوه ی اتصال پروفیل های صنعتی

برای اتصال این پروفیل‌ها از مهره‌هایی موسوم به مهره T یا مهره چکشی استفاده می‌شود. هندسه پروفیل مهندسی مانع استفاده از مهره های معمولی در چنین ساختاری می گردد. این مهره‌ها، درون شیارهای پروفیل قرار گرفته و با جلوگیری از چرخیدن مهره، امکان سفت کردن پیچ های اتصال را بوجود می اورند. مدل‌های مختلفی از مهره های T برای کاربردها و استفاده در محل‌های مختلف ساخته شده است.در این میان دو نوع مهره T پر کاربردتر هستند، مهره T ساده مستطیلی و مهره T چکشی.

تفاوت اصلی این مهره‌ها در این است که مهره T ساده بصورت مستطیلی است و از ابتدا و یا انتهای آزاد پروفیل داخل شیار قرار گرفته و تا محل مورد نظر جابجا می گردد، سپس پیچ آن بسته می  شود. در حالی که مهره T سرچکشی، با گوشه‌های گرد، به صورتی طراحی و ساخته شده که بتوان در هر نقطه از طول پروفیل، آن را وارد شیار نمود. سپس به محض اینکه شروع به چرخاندن پیچ اتصال نمایید، مهره چکشی نیز به همراه پیچ می‌چرخد تا به لبه‌های پروفیل ثابت شود. در ادامه می‌توان پیچ را کاملاً سفت نمود. در فرایند باز کردن نیز به محض شُل شدن پیچ، مهره به صورت برعکس در شیار می‌ چرخد و به راحتی بیرون می آید. این ویژگی فرایند مونتاژ سازه پروفیل و اتصالات جانبی را تسریع و تسهیل می نماید.

مهره چکشی آلومینیومی

مونتاژ مهره چکشی

انتخاب مهره چکشی مناسب برای پروفیل

با توجه به ابعاد بیرونی پروفیل، شیار های داخلی آن نیز متفاوت بوده و به اصطلاح، عرض شیار یا اسلات آن متفاوت می باشد. اندازه شیار (اسلات) پروفیل استاندارد مطابق جدول زیر است. گفتنی است که سطح مقاطع مختلفی نیز علاوه بر اندازه های مرقوم در جدول زیر وجود داشته و سایز شیار یا اسلات آن برابر اعداد ۶، ۸ و یا ۱۰ میلی متر است. برای آگاهی از اندازه شیار هر پروفیل به اسناد فنی و نقشه های موجود در صفحه محصولات در فروشگاه دیجی آلوم مراجعه نمایید.

 

در یک مقاله دیگر به صورت تخصصی به بررسی پروفیل شیاردار پرداخته ایم که پیشنهاد میکنیم حتما آن را مطالعه نمایید.

 

ابعاد پروفیل اسلات مهره
۲۰*۲۰ /۲۵* ۲۵ میلی‌متر ۶ میلی‌متر
۳۰*۳۰/۳۵*۳۵   میلی‌متر ۸ میلی‌متر
۴۰*۴۰/۴۵*۴۵   میلی‌متر ۱۰ میلی‌متر

 

نکته : برای پروفیل‌های مستطیلی اندازه‌ی عرض قطعه، ملاک انتخاب مهره است. برای مثال برای پروفیل ۴۰*۲۰  از اسلات ۶ میلی‌متر استفاده می‌شود.

پس از مشخص شدن عرض شیار پروفیل، می توان نسبت به انتخاب مهره مناسب انتخاب نمود لازم به ذکر است که رزوه داخلی مهره های چکشی مطابق جدول زیر می باشد.

ردیف اندازه شیار (اسلات) رزوه استاندارد مهره T چکشی
۱ شیار ۶ M3 – M4 – M5
۲ شیار ۸ M4 – M5 – M6
۳ شیار ۱۰ M4 – M5 – M6 – M8

معرفی پروفیل شیاردار مهندسی

استفاده از نبشی‌ها در اتصال پروفیل‌ها

برای اتصال پروفیل‌ها به یکدیگر، از قطعاتی موسوم به ” براکت نبشی” استفاده می‌شود. این براکت‌ها دارای انواع مختلفی از نظر محل و نوع اتصال می‌باشند.

۱- براکت نبشی ۹۰ درجه داخلی:

به دلیل مخفی بودن این براکت‌ها، نمای سازه نهایی بسیار زیباست. این براکت‌ها فلزی بوده و مقاومت بسیار بالایی دارند. به همین دلیل سازۀ نهایی استحکام بالایی دارد.

معرفی پروفیل شیاردار مهندسی

۲- براکت نبشی ۹۰ درجه دیواره دار:

وجود مثلث‌های تقویت کننده (لچکی) در این قطعات، باعث تقویت نبشی شده و براکت‌هایی بسیار محکم به وجود آورده است. به دلیل وجود این لچکی‌ها و همچنین زبانه تعبیه شده که در شیار پروفیل قرار می گیرد، مطابق تصویر زیر، سازه نهایی که به کمک این براکت‌ها ساخته شود استحکام بالایی دارد.

براکت نبشی

 

۳- براکت آهنی به شکل های ,T,X L  برای اتصال خارجی:

براکت های T,X و L  که در وجه بیرونی اتصال دو پروفیل با یکدیگر مونتاژ می شوند، جایگزینی برای براکت های نبشی می باشند.  از مزیت های این براکت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قابلیت اتصال با دوپیچ در هر پروفیل که موجب اتصال محکم تر میان پروفیل ها می شود.

سطح تماس بالاتر براکت ها با پروفیل که موجب افزایش استجکام ساختاری و کمینه نمودن ارتعاشات ناشی از بهره برداری می گردد. زیبایی ظاهری در مواردی که شاسی و یا قاب دستگاه در معرض دیده عموم قرار دارد.

 

قیمت پروفیل شیاردار مهندسی

درصورتی که نیاز به خرید پروفیل شیاردار مهندسی دارید میتوانید هم اکنون با کارشناسان ما در تماس باشید و یا در صورتی که نیاز به مشاوره دارید کارشناسان بخش فروش ما در خدمت شما هستند.

تلفن تماس با مجموعه دیجی آلوم

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 10 =

اینستاگرام دیجی آلوم