دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

عملیات اکستروژن آلومینیوم

نوشته شده توسط تیم محتوا

عملیات اکستروژن آلومینیوم

فهرست مطالب

:امتیاز محصول و محتوا

عملیات اکستروژن آلومینیوم

به طور کلی عملیات اکستروژن آلومینیوم مجموعه فرآیندی ست که در آن یک شمش یا بسته استوانه ایی فلز آلومینیوم تحت فشار افقی ناشی از دامی و پرس اکستروژن و در محفظه کانتینر پرس اکستروژن از داخل یک قالب اکستروژن با هر شکل خاصی عبور کند و فرم قالب را به خود بگیرد عملیات اکستروژن آلومینیوم گفته میشود.

این روش تولید برای نخستین بار در ابتدای قرن  نوزدهم و در تولید مصنوعات سربی استفاده گردید ولیکن کم کم  و با رشد صنعت در اواخر قرن نوزدهم و در حدود سال 1894 با  ساخت پرسهای جدید اکستروژن با قدرت نیروی فشاری بیشتر دومین قدم در صنعت اکستروژن و  آن اکستروژن فلز برنج صورت پذیرفت.

البته این مشکل تا حدود زیادی به توسل به گرم کردن ماده اولیه (شمش) برطرف گردید که عملیات گرم کردن باعث کاهش میزان تنش بین شمش در آستانه خمیری و قالب میگردد و عملیات اکستروژن را تا حدود بسیار زیادی آسان مینماید.

به طور کلی دو سبک عملیات اکستروژن آلومینیوم در حال حاضر در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد:

  1. اکستروژن گرم

  2. اکستروژن سرد

اکستروژن گرم ، به آن سبک از عملیات اکستروژن آلومینیوم گفته می شود که قبل از آغاز شکل دهی و تحت فشار قرار گرفتن بیلت آلومینیومی، ماده اولیه گرم شده و حرارت داده شده باشد. و همچنین در نقطه مقابل اکستروژن سرد است که در شروع شکل دهی به هیچ عنوان از حرارت دهی استفاده نمیشود.

توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که از اکستروژن گرم برای تولید محصولات فلزی که نیمه تمام هستند و با طول زیاد و همچنین مقطع ثابت و متقارن استفاده میگردد مانند انواع لوله ها، بوشن ها و … .

از اکستروژن سرد اما در تولید اقسام پروفیل های توپر استفاده میگردد. در این نوع اکستروژن دقت ابعادی به مراتب از اکستروژن گرم بیشتر است و پس از تولید تنها احتیاج به پرداخت کاری برای رسیدن به کیفیت سطح بهتر داریم.

شاید بتوان عملیات اکستروژن سرد را تا حدودی عملیاتی در مرحله دوم و ثانوی عنوان گذاشت که بر روی محصولاتی که از روش های اکستروژن گرم ، نورد یا ریخته گری تولید شده اند انجام میشود و به ما در رسیدن به دقت ابعادی کمک میکنند.

یادآوری این نکته بسیار ضروری است که در عملیات اکستروژن سرد، توجه به استفاده از روانکار های مناسب با توجه به ضریب اصطکاک و نیروی اصطکاک بسیار مهم است و این نکته را نباید فراموش کرد که در عملیات اکستروژن آلومینیوم سرد تنش موجود در مواد بسیار بالا و به همان نسبت ضریب اصطکاک کم است و این در عملیات اکستروژن گرم برعکس است.

 

برتری های عملیات اكستروژن آلومینیوم :

  • توانایی و راندمان تولید بالا
  • کیفیت سطح بسیار عالی
  • دقت ابعادی بسیار بالا
  • ارائه محصول تمام شده و عدم نیاز به ماشین کاری مجدد
  • میزان استقامت كششی زیاد به سبب وجود كرنش سختی
  • بهره مندی از ساختار دانه‌ای منظم (عامل اصلی  بالا بودن استحكام پروفیل اکسترود شده )

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

اینستاگرام دیجی آلوم