دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

ریخته گری دایکست آلومینیوم چیست

نوشته شده توسط تیم محتوا

انواع لوازم و ابزار ساخته شده با روش دایکست آلومینیوم

فهرست مطالب

1/5 - (1 امتیاز)

در دنیای امروز اغلب لوازم و وسایل مورد نیاز ما توسط دستگاه های بزرگ و صنعتی تولید می شوند و در نتیجه، ما اطلاعات درستی از نحوه تولید آن ها نداریم. بسیاری از لوازمی که در زندگی روزمره خود از آن ها استفاده می کنیم، از فلز ساخته شده اند و یکی از روش های ساخت این لوازم، ریخته گری است. هدف ما در این مطلب، این است که شما را با روشی به نام ریخته گری دایکست آلومینیوم آشنا کنیم؛ روشی که می تواند سبب آسان شدن فرآیند ساخت شده و تولیدات بسیاری را برای ما رقم بزند. با ما برای کشف این روش و آموزش نحوه استفاده از آن، همراه باشید.

ریخته گری دایکست آلومینیوم چیست و چگونه زندگی ما را آسان می سازد؟
ریخته گری دایکست آلومینیوم چیست و چگونه زندگی ما را آسان می سازد؟

دایکست آلومینیوم چیست؟

دایکست آلومینیوم که به آن ریخته گری آلومینیوم نیز گفته می‎ شود، یکی از روش های نوین برای شکل دهی به فلزات است. در اولین مرحله از این روش، فلز آلومینیوم در دمای بسیار بالا ذوب می شود و سپس با استفاده از قالب ها و دستگاه، انواع شکل های پیچیده و متفاوت را در آن پیاده سازی می کنیم.

برای تولید محصولات مختلف با استفاده از فلز، روش دایکست یکی از سریع ترین و بهترین روش های اختراع شده محسوب می شود. فلزات مختلفی را می توان با استفاده از این روش، در شکل ها و قالب های مختلف پیاده سازی کرد. آلومینیوم، روی و مس از جمله فلزات محبوب در این زمینه هستند که در این میان، بیشترین استفاده از روش دایکست مربوط به فلز آلومینیوم است.

انواع روش های دایکست آلومینیوم

دایکست آلومینیوم به دو شکل می تواند صورت گیرد:

  1. دایکست با استفاده از فشار بالا
  2. دایکست با استفاده از فشار پایین

در روش دایکست، فلزات به صورت ذوب شده درون قالب تزریق می شوند و فشار مورد استفاده در این تزریق، نوع محصول نهایی را تعیین خواهد کرد. در اغلب موارد برای ساخت قطعات پیچیده و سنگین از فشار بالا استفاده می شود. در این روش کیفیت و دقت بیشتری اعمال خواهد شد و همچنین زمان بیشتری برای ساخته شدن یک قطعه نیاز است.

زمانی که به بررسی این فرآیند از منظر تولید و محفظه‌ های مورد استفاده بپردازیم، متوجه خواهیم شد که دو روش برای ریخته گری دایکست آلومینیوم وجود دارد. در روش اول با استفاده از سیلندر گرم، فلزاتی که نقطه ذوب پائینی دارند را به محفظه تزریق می‌ کنیم. در شیوه دوم، می توانیم از سیلندر سرد استفاده کرده و به کمک گرمای فلزات ذوب شده، تزریق را انجام دهیم.

مزایای استفاده از روش دایکست در ریخته گری آلومینیوم
مزایای استفاده از روش دایکست در ریخته گری آلومینیوم

مزایای استفاده از روش دایکست برای ریخته گری آلومینیوم

سوالی که اکنون ذهن افراد را به خود درگیر می کند، این است که «چرا باید از روش دایکست برای ریخته گری آلومینیوم استفاده کنیم؟» و این روش، چه مزایایی برای ما خواهد داشت؟ به راحتی می توان لیستی بلند بالا از نکات مثبت روش دایکست تهیه نمود، اما در این مرحله ما تنها به برخی از مهم ترین نکات اشاره خواهیم کرد و تلاش می کنیم تا با بررسی دقیق آن ها، به خوبی نسبت به این روش و دستگاه دایکست شناخت پیدا کنیم.

  • سرعت بالا: با افزایش جمعیت و بیشتر شدن استفاده مردم از لوازم مختلف، نیاز به قطعات فلزی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. شرکت هایی که نتوانند به نیاز های مشتریان خود پاسخ درستی ارائه دهند، محکوم به ورشکستگی خواهند بود! در این بازار، افرادی موفق خواهند شد که بتوانند در سریعترین زمان ممکن، با کیفیت ترین ابزار را تولید کرده و روانه بازار کنند.
  • هزینه پائین: شاید باور این مسئله در ابتدا برای برخی از افراد سخت باشد، اما جالب است بدانید که استفاده از این روش هزینه بسیار کمتری را بر روی دوش ما خواهد گذاشت و می توانیم با هزینه کمتر، تعداد بیشتری از قطعات مورد نظر خود را تولید کنیم.
  • کیفیت بالای قطعات تولید شده: تزریق با استفاده از دستگاه دایکست سبب می شود تا حفره ها و تخلل های موجود در قطعات، کاملا از بین بروند. قطعاتی که با استفاده از این دستگاه تولید می شوند یکدست و کاملا توپر خواهند بود که این مسئله استفاده از آن ها را برای مشتریان و شرکت های دریافت کننده قطعات، آسان می کند.
بهترین روش برای ریخته گری آلومینیوم و نکات مختلف درباره آن
بهترین روش برای ریخته گری آلومینیوم و نکات مختلف درباره آن

مزایای ریخته گری آلومینیوم با استفاده از دستگاه دایکست چیست؟

در بخش قبلی به بررسی این نکته پرداختیم که این روش، چه کاربرد ها و مزایایی دارد؛ اما اکنون قرار است تا به شکلی ویژه به مطالعه ریخته گری دایکست آلومینیوم بپردازیم و ببینیم که چگونه می توان با این روش، ویژگی های متفاوت و جدیدی را در فلز آلومینیوم به وجود آورد.

  • مقاومت بالا: متخصصین با انجام آزمایش هایی میان قطعات ساخته شده با دو روش متفاوت، به نتایج جالبی دست پیدا کردند. قطعاتی که به روش دایکست ریخته گری می شوند، مقاومت بسیار بالاتری نسبت به دیگر قطعات مشابه خواهند داشت و دلیل اصلی آن، این است که این روش، جایی برای تخلل و وجود حفره در قطعات، باقی نمی گذارد.
  • امکان ساخت قطعات سفارشی سازی شده: دستگاه های قدیمی، امکانات محدود تری را به ما ارائه می دادند و به همین سبب، مشتریان نمی توانستند به درستی نیاز های خود را برطرف سازند. اکنون و با استفاده از تکنولوژی دایکست، می توانیم انواع قالب های مختلف را امتحان کرده و به وسیله آن قطعات دلخواه خود را تولید کنیم.
  • وزن کم: آلومینیوم نسبت به اغلب فلز های مشابه، از وزن کمتری برخوردار است. ریخته گری آلومینیوم به وسیله دایکست این مزیت را دارا خواهد بود و قطعات تولید شده از وزن بسیار کمی برخوردار هستند.
انواع لوازم و ابزار ساخته شده با روش دایکست آلومینیوم
انواع لوازم و ابزار ساخته شده با روش دایکست آلومینیوم

طرز کار دستگاه دایکست در ریخته گری آلومینیوم

مدل های مختلف و متعددی از دستگاه دایکست در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها مزایا و نکات مخصوص به خود را دارند. نحوه کار تمامی دستگاه ها به یک شکل است و عضو ثابت در آن ها، مجرای بلندی است که به وسیله آن تزریق مواد مذاب انجام می شود. پیستون های موجود در دستگاه های دایکست، مایعات را با فشار به داخل سیلندر منتقل می کنند. بعد از انجام این مرحله پیستون ها بسته شده و مواد مذاب برای وارد شدن به قالب و بسته شدن، آماده سازی می شوند.

در مرحله بعد، دستگاه به حالت ثابت خود باز می گردد و مواد به آرامی سرد می شوند. مدت زمان سرد شدن مواد بسته به نوع قالب انتخابی و همچنین حجم آن ها، متفاوت خواهد بود. شما می توانید بسته به نوع قالب خود و وزن قطعات، دستگاه مورد نیاز را برای خود خریداری نمایید. شاید جالب باشد که بدانید با استفاده از دستگاه دایکست، می توان قطعاتی با وزن 30 کیلوگرم را تولید کرد! تنها کافی است تا دستگاه مناسبی برای خود انتخاب کنید.

روش کار دستگاه دایکست
روش کار دستگاه دایکست

از ریخته گری آلومینیوم در چه صنایعی استفاده می شود؟

همانطور که در بخش های قبلی به این موضوع اشاره کردیم، ریخته گری دایکست آلومینیوم استفاده های بسیار متنوع و مختلفی را خواهد داشت و صنایع مختلفی دستگاه های خود را با استفاده از این روش، تولید می کنند. در ادامه برخی از این صنایع را بررسی کرده و به مطالعه کاربرد های مختلف آن می پردازیم.

  • صنایع خودروسازی: ویژگی های مختلفی مانند سبک بودن آلومینیوم، خوش ساخت بودن قطعات و غیره سبب می شوند تا استفاده از آن ها در صنعت خودرو سازی تبدیل به امری موثر شود و ما بتوانیم به سادگی از آن ها برای این منظور استفاده کنیم.
  • صنایع الکترونیک: قطعاتی که در ابزار آلات الکترونیکی به کار می روند، باید ویژگی های خاص خود را داشته باشند. مقاوم بودن در برابر ضربه و دما، از جمله مهم ترین قابلیت های این قطعات به شمار می روند و می توان تمامی این نکات را در ابزار هایی که با روش ریخته گری تحت فشار ساخته می شوند، مشاهده نمود.
  • صنایع ساخت و ساز: استفاده از فلز آلومینیوم در پنجره ها، قاب های ساختمانی و اسکله های سقف بسیار رایج بوده و مدت زیادی است که این فلز، عضوی جدا ناشدنی از سیستم ساخت و ساز به حساب می آید. حال تصور کنید تا این قطعات به روش آلومینیوم دایکست تولید شوند. بدون شک در اختیار داشتن چنین لوازم قدرتمندی، آرزوی همه مهندسین خواهد بود.

علاوه بر گزینه های ذکر شده، استفاده از آلومینیوم های ریخته گری شده به روش دایکست در صنایع هوا و فضا، معدن، صنایع کشاورزی و ساخت محصولات خانگی نیز کاربرد های فراوانی دارد.

مقایسه دایکست آلومینیوم و دیگر روش های موجود برای ریخته گری فلزات
مقایسه دایکست آلومینیوم و دیگر روش های موجود برای ریخته گری فلزات

نکات مهم درباره استفاده از دستگاه دایکست

استفاده از روش دایکست و ساخت قطعات مختلف به وسیله این دستگاه، نیازمند رعایت کردن قوانین و موضوعات خاصی خواهد بود. در صورتی که می خواهیم محصولی با کیفیت را طراحی کرده و از آن استفاده کنیم، باید اطلاعات زیادی درباره دستگاه داشته و نسبت به تمام جزئیات آن، آگاه باشیم.

یکی از نکات مهم درباره ریخته گری به روش دایکست، درز های فلزی قالب ها هستند. این درز ها در برخی از موارد سبب فاصله افتادن بین بخش‌ های مختلف یک قطعه شده یا آن را از حالت ایده آل، خارج می کند. این مشکل می تواند سبب بروز برخی از ناهمواری ها بر روی سطح قطعه شود که می توان آن را به سادگی و تنها با استفاده از سنباده، برطرف نمود.

نکته دیگر این است که تولید کنندگان، باید به روش مورد استفاده خود توجه کافی داشته باشند. در برخی از موارد روشی که برای ساخت قطعه در نظر گرفته می شود، متناسب با کاربرد آن نیست. به عنوان مثال در برخی استفاده از فرآیند سیلندر سرد، در ساخت قطعات تزئینی و پوششی کاربرد بسیاری دارد و نیازی به استفاده از روش گرم برای ساخت آن ها نیست.

نکات مهم در استفاده از دستگاه دایکست فلز آلومینیوم
نکات مهم در استفاده از دستگاه دایکست فلز آلومینیوم

معایب استفاده از روش دایکست

هیچ دستگاهی در دنیا نمی تواند کامل و بی نقص باشد و این نکته، درباره دایکست نیز صدق می کند. استفاده از این سیستم فواید بسیار زیادی خواهد داشت اما در نهایت در برخی از موارد، معایبی هم در خود دارد.

استفاده از دایکست گرم هزینه تولید قطعات را برای برخی از کارخانه ها، افزایش خواهد داد. از سمتی دیگر تولید قطعات با وزن بالای سی کیلوگرم با استفاده از این روش، ممکن نیست. سیستم تزریق سرد نیز می تواند معایب و مشکلات خاص خودش را داشته باشد. یکی از این مشکلات، بالا بودن هزینه نگهداری خواهد بود. برای آن که بتوانیم قالب های مناسبی را برای سیستم تزریق سرد تهیه کنیم، ناچار به خرج بودجه زیادی هستیم.

تولید کنندگان باید با استفاده از محاسبات دقیق و نظرات کارشناسی، بهترین روش را برای خود انتخاب کنند تا بدین شکل، معایب ریخته گری دایکست را تا حد زیادی پوشش دهند. در صورتی که در انتخاب روش مناسب برای ریخته گری قطعات خود دچار مشکل هستید، می توانید از مشورت با افراد خبره کمک گرفته و نظرات آن ها را در شغل خود به کار ببرید. در نهایت، معایب ریخته گری دایکست آلومینیوم ، بسیار کمتر از مزایای آن خواهد بود.

خرید دستگاه دایکست در ایران با بهترین قیمت و خدمات ممکن
خرید دستگاه دایکست در ایران با بهترین قیمت و خدمات ممکن

سخن نهایی درباره ریخته گری دایکست آلومینیوم

حال با ویژگی های مختلف ریخته گری دایکست آلومینیوم  آشنا شدیم و علاوه بر آن، می توانیم به بهترین شکل ممکن کارکرد آن را برای دیگران توضیح دهیم. شناخت هر چه بیشتر این فرآیند، به ما در داشتن محصولاتی بهتر کمک خواهد کرد و سبب می شود تا بتوانیم به سادگی، منظور مشتریان را متوجه شده و نیاز های آن ها را برطرف سازیم.

با توجه به محبوبیت فلز آلومینیوم و کاربرد های وسیع آن در صنایع مختلف و همچنین فواید ریخته گری دایکست، دانستن این نکات، جهشی بسیار شدید را برای کسب و کار ما به همراه خواهد داشت. استفاده از این سیستم، آینده کاری ما را تضمین خواهد کرد و در بسیاری از موارد می تواند از وقوع مشکلات بزرگی مانند ضرر های مالی و یا حتی ورشکستگی، پیشگیری کند. پس بهتر است تا هر چه سریع تر نسبت به استفاده از این سیستم به جای روش های قدیمی، اقدام کنیم.

مطالب مرتبط : پروفیل آلومینیوم

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 20 =

اینستاگرام دیجی آلوم