دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

تکنیک اکسیداسیون آندی سخت و اقدامات مهم در رنگ آمیزی پروفیل آلومینیوم

نوشته شده توسط تیم محتوا

اکسیداسیون آندی سخت

فهرست مطالب

:امتیاز محصول و محتوا

اکسیداسیون آندی سخت باعث بهبود برخی ویژگیهای آلومینیوم و آلیاژهای آن می‌شود که به نوبه خود کاربرد آنها را در صنایع مختلف گسترده کرده است. اما قبل از شروع فرایند باید یکسری اقدامات احتیاطی انجام شوند که در این مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم.

هدف اصلی پوشش اکسیداسیون آندی سخت، بهبود خصوصیات و ویژگیهای آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیومی است که از جمله آنها می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر هوازدگی، نارسانایی و جذب سطحی اشاره کرد. این روش برای آلیاژ آلومینیومی اکسترود شده و قطعات آلیاژ ریختگری آلومینیومی مناسب است.

اکسیداسیون آندی سخت یکی از روشهای رنگ آمیزی سطح پروفیلهای آلومینیومی است که حساسیتهای خاص خود را دارد. در این مطلب تلاش کرده‌ایم به کلیه موارد و اقدامات احتیاطی که باید برای این فرایند انجام شوند بپردازیم تا نتیجه نهایی کاملاً دلخواه شما باشد.

اقدامات احتیاطی لازم برای رنگ آمیزی پروفیلهای آلومینیومی با اکسیداسیون آندی سخت

علاوه بر اینکه اکسیداسیون آندی سخت دارای فناوری رنگ آمیزی سطحی فوق العاده کارآمد می‌باشد و بر روی آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیومی به کار می‌رود، نقش ضد زنگ هم دارد. با این حال باید یکسری اقدامات احتیاطی انجام شوند که به شرح زیر است:

قبل از اکسیداسیون سخت و رنگ آمیزی، آلیاژ آلومینیومی شسته شود

بعد از فرایند آندایزینگ سخت بر روی آلومینیوم، محلول سولفوریک اسید در داخل سوراخ لایه اکسیدی باقی می‌ماند. بنابراین، محصولات آلومینیومی باید قبل از رنگ آمیزی به طور کامل تمیز شوند. برای اینکه ناخالصی وارد مخزن رنگرزی نشود، مخصوصاً یونهای فسفات و فلوئور، باید قبل از چک کیفی آب و مخزن رنگرزی، به طور کامل با آب خالص تمیز شوند.

ساخت مخزن رنگرزی اکسیداسیون سخت

اکثر رنگهای مورد استفاده در رنگ کاری آلومینیوم، رنگهای ارگانیک هستند که خیلی راحت و سریع کپک می‌زنند. برای اینکه مخازن نگهدارنده رنگهای ارگانیک مایع کپک نزنند، مخازن با پودرهای سفید کننده یا بلیچینگ، فنول و سایر مواد استریل می‌کنند و پس از آن فرایند ساخت مخازن را شروع می‌کنند.

در فرایند ساخت محلول حمام، اضافه کردن عامل ضد کپک باعث افزایش مدت زمان استفاده از محلول رنگ می‌شود. بعد از اینکه محلول مدنظر آماده شد، چندین ساعت ذخیره می‌شود تا بتوان از آن استفاده کرد. برای ثابت نگه داشتن مقدار pH محلول می‌توان آن را در استیک اسید قرار داد.

تغییرات pH در فرایند آندایزینگ سخت آلیاژ آلومینیومی

معمولا pH مورد نیاز بین 5 تا 6 است و ثابت نگه داشتن pH برای فرایند رنگ کاری و مخصوصاً برای رنگهای مخلوط یا ترکیبی بسیار اهمیت دارد. به تناسب تغییر در pH، تغییر در رنگ محلول ایجاد خواهد شد. برای ثابت نگه داشتن مقدار pH، ساده‌ترین روش، نگهداری محلول حمام در یک محلول بافری است تا بتوان آب و اسید را در کنار یکدیگر نگه داشت.

بعد از رنگ کاری با اکسیداسیون سخت، آلیاژ آلومینیومی را شستشو دهید

شستن محصولات آلومینیومی برای حذف رنگهایی که بر روی سطح آنها باقیمانده و به آن چسبیده است، نیاز به استفاده از آب با کیفیت دارد که در مخازن آب نگهداری می‌شود. اتصال مولکوهای رنگ و لایه اکسیدی برگشت پذیر است.

زمانی که ناخالصی آب زیاد باشد، مانع اتصال مولکوهای رنگ و لایه اکسیداسیونی شده و در آب از هم جدا می‌شوند. این جدا شدن و کمرنگ شدگی سطح محصولات آلومینیومی در همه نقاط یکسان نیست و بسته به نوع متریال باعث تفاوت رنگ در این قسمتها خواهد شد.

آلیاژهایی که تحت آندایزینگ سخت بوده اند باید در نهایت سوراخهای سطحی آنها پر شوند

فرایند آب بندی و پر کردن سوراخها و حفرات، بخشی از کار اکسیداسیون آندی است. بعد از رنگ آمیزی با فرایند اکسیداسیون، فرایند آب بندی و پر کردن سوراخهای سطحی کمک به حفظ رنگ اصلی خواهد کرد.

فرایند رنگ آمیزی نیاز به تکنولوژیهای مختلف برای آب بندی کردن سوراخهای مختلف سطحی دارد که از جمله این تکنولوژیها می‌توان به آب بندی کردن با بخار داغ و آب بندی و پر کردن سوراخها با آب داغ، اشاره کرد.

البته بهترین گزینه، آب بندی کردن با دمای متوسط است چرا که گاهی اوقات از فناوری آب بندی کردن سوراخ در دمای پایین استفاده می‌کنند.

بعد از بستن سوراخها و حفرات، ممکن است برخی قسمتها دچار رنگ پریدگی شده باشند و یا نسبت به موقعی که هنوز سوراخها را نبسته بودید، کمی روشنتر از قبل به نظر بیایند که مورد مهمی نیست.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 14 =

اینستاگرام دیجی آلوم