دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران

نوشته شده توسط تیم محتوا

تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران

فهرست مطالب

:امتیاز محصول و محتوا

امروزه با توجه به تاثیر چشمگیری که صنایع در پیشرفت کشورها دارند اختصاص هر چه بیشتر هزینه برای تامین مواد اولیه و تولید محصولات با کیفیت در کارخانه ها در آینده آنها تاثیر گذار خواهد بود. با توجه به اثر تحریم های آمریکا بر رکود اقتصادی ایران،انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن در انتخابات 2020، از هم اکنون تاثیرات محسوسی را بر اقتصاد ایران، قیمت ارز، دلار، سکه و فلزات شاهد هستیم.

نظم نوین جهانی و نقش اقتصاد در آن

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، هر لحظه سران سیاسی کشورها با یکدیگر به مناظره می پردازند. با توجه به این نکته که دنیا به دهکده جهانی تبدیل شده است و یک کشور مخصوصا کشورهای در حال توسعه نمی توانند به تنهایی مایحتاج خود را تولید کنند ناگزیر به انجام مبادلات تجاری با دیگر کشورها هستند.

همچنین بخوانید: روند تغییرات قیمت بیلت آلومینیوم در شش ماهه نخست سال ۹۹

حال این مساله بستگی به میزان توسعه یافتگی و صنعتی بودن کشور مذکور دارد. اگر یک کشور در حال توسعه بتواند از معادن خام خود استفاده کرده و آنها را فرآوری کند و به کشورهای توسعه یافته صادر کند و بجای آن اقلامی را که خود قادر به تولید شان نیست به دلیل اینکه تکنولوژی آن را ندارد وارد کرده تا حدودی در رفع نیاز ها موفق بوده است.

ولی اگر این کشور در حال توسعه نتواند مواد معدنی خام کشور خود مثل سنگ و فلزات را فرآوری کرده و مجبور باشد آن ها را بصورت خام با کالاهای دیگر معاوضه کند ضربه سنگینی به اقتصاد خود وارد کرده و به افول خواهد رفت. اگر کشوری با وجود تمایل به صدور مواد اولیه و معادن، قادر به مبادله کالا و رفع نیاز های مردم خود نباشد چه سرنوشتی خواهد داشت؟ و در اینجا سوالی که پیش می آید این است که چه چیزی باعث عدم توانایی واردات و صادرات می شود؟

تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران

سوالی که در اینجا در ذهن هر شخصی پیش می آید این است که چرا نتیجه انتخابات آمریکا برای اکثر کشورهای جهان مهم است؟ و چرا ما حتی اسم برخی کشورها را نمی دانیم چه رسد به اینکه نتیجه ی انتخابات شان برایمان مهم باشد؟ چه عاملی باعث شده آمریکا  و نتیجه ی انتخابات آمریکا به این مرحله برسد؟

تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران
تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران

دلیل مهم بودن نتایج انتخابات آمریکا از چند جهت قابل بررسی است. ابتدا بخشی از پاسخ این سوال را باید در کشور خودمان جستجو کنیم و بخشی را در کشور آمریکا و انتخابات آمریکا. کشور آمریکا تاریخی 250 ساله دارد اما به قطب اقتصادی در جهان تبدیل شده است زیرا سیاست و رویکردی که در پیش گرفته این است که با ثروتی که در دست دارد به جذب نخبگان از سراسر دنیا پرداخته که این روش نتیجه ای جز پیشرفت روز افزون و دامن زدن  به رشد اقتصادی این کشور نخواهد داشت.

در پیشرفت یک کشور وجود معادن و ذخایر زیر زمینی فقط یک عامل مثبت در پیشرفت است و عامل اصلی توسعه ی کشور علم و تکنولوژی روز است که آمریکا با جذب نخبگان و ایجاد بسترهای تحقیقاتی و امکانات مختلف برایشان آنها را مشغول به تولید علم و ارتقای این کشور کرده است.

اما سوالی پیش می آید این است که چرا نتایج انتخابات آمریکا اینقدر برای کشوری مثل ایران که حدود 10000 کیلومتر با آمریکا فاصله دارد مهم است؟

کشورهایی مثل چین و ژاپن نیز به همان مقدار پیشرفته هستند چرا ما به انتخابات آنها فکر هم نمی کنیم؟ این مسأله به این دلیل است که آمریکا به خاطر نوع سیاست خارجه ای که دارد تقریبا با تمامی کشورها در ارتباط بوده و حالت صفر و یک دارد یعنی دارای روابط دوستانه یا خصمانه با یک کشور است. به شکلی که اگر با کشوری روابط دوستانه داشته باشد منافعش در آن کشور تامین بوده، به تبادل اقتصادی پرداخته، معدن و مواد اولیه خریداری میکند.

حال اگر کشوری موقعیت استراتژیک حساس داشته باشد نیروهای نظامی در آن مستقر خواهد کرد و اگر کشوری حکومت متزلزلی داشته و یا فاقد قدرت دفاعی لازم باشد به بهانه ی حقوق بشر به آن کشور لشکرکشی نظامی خواهد کرد. این مسأله درباره ی کشورهای جهان سوم که سرشار از معادن نفت و گاز هستند بیشتر صادق است.

کشور ما به خاطر عقاید مذهبی و جهت گیری استراتژیک قادر به برقراری روابط سیاسی و تجاری با آمریکا نیست، آمریکا نیز نه تنها روابط تجاری با ایران ندارد بلکه هر کشوری را که بخواهد با ایران روابط تجاری داشته باشد تحریم اقتصادی خواهد کرد. خود ایران نیز در تمامی اقلام تجاری در حال تحریم توسط آمریکاست.

این حالت باعث می شود که کشور عملا فلج بشود زیرا در مواد و محصولاتی که کشورمان به خودکفایی تولیدی رسیده است مشکلی وجود نخواهد داشت اما در مواردی که تولید آنها نیاز به مواد خام و یا تجهیزات خاص دارد با مشکل مواجه خواهد شد زیرا مجبور است تحریم ها را دور بزند و از کشورهای همسایه به نرخ چند برابری محصول را خریداری کند.

در انتخابات آمریکا دو حزب وجود دارد حزب دموکرات و حزب جمهوری خواه. حزب دموکرات انتخابات آمریکا که اوباما و جو بایدن از آن حزب هستند حزب میانه رو هستند که اصولا بیشتر اهل مذاکره بوده و با گزینه های نظامی میانه ای ندارند در حالی که حزب جمهوری خواه انتخابات آمریکا دقیقا برعکس هستند. از زمان انتخاب ترامپ در انتخابات آمریکا تمام تحریم های ایران افزایش یافت و حتی تحریم ها در زمینه ی دارو نیز اعمال شدند. اما با انتخاب بایدن در انتخابات آمریکا چه تغییراتی پیش رو خواهیم داشت؟

تاثیر انتخابات آمریکا بر ایران
تاثیر انتخابات آمریکا بر ایران

تاثیر دولت بایدن در انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران و صنعت آلومینیوم

یکی از مشکلات صنعت آلومینیوم در کشور، عدم توانایی تولید بوکسیت است که کشورهایی همچون چین و هند علاقمند به همکاری برای وارد کردن بوکسیت به ایران هستند. اما با توجه به اینکه ایران در بحران تحریم اقتصادی قرار دارد به شکلی که اجازه ی تبادل تجاری و خرید از کشورهای واجد شرایط ندارد و در صورت تبادل کالا کشورهای مذکور از طرف آمریکا تحریم خواهند شد عملا امکان مبادله ی کالا و مواد اولیه ای همچون بوکسیت امکانپذیر نیست و این صنعت با بحران شدید مواجه می شود.

با توجه به نتایج انتخابات آمریکا و تاثیر انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا 2020 بخاطر اینکه بایدن از حزب دموکرات انتخابات آمریکا بوده و این حزب به صورت پیش زمینه قوانین متعادل تر و سازش پذیرتر دارند احتمال مذاکره با ایران و توافق هسته ای درصد وقوع بسیار بیشتری دارد که خود باعث برداشته شدن تحریم ها و امکانپذیر شدن حضور ایران در عرصه  تجارت جهانی خواهد شد که صنایع آلومینیوم نیز در این میان بی نصیب نبوده و احتمال توانایی داد و ستد و واردات و صادرات مواد اولیه و محصولات بالا خواهد رفت و این صنایع به رشد چشمگیری خواهند رسید.

تاثیر دولت بایدن پس از پیروزی در انتخابات آمریکا بر بورس، طلا و دلار

با انتخاب جو بایدن در انتخابات آمریکا, با توجه به اینکه او از حزب دموکرات در انتخابات آمریکا است و این حزب احتمال مذاکره و بازگشت به برجام را خواهد داشت سرانجام تاثیر مثبتی بر تحریم ها خواهد گذاشت و بخش عمده ای از آنها برداشته خواهند شد وقتی تحریم ها برداشته شوند نرخ ارز تعدیل خواهد شد، نرخ ارز پایین آمده و شرکت های تجاری داخل کشور دستشان برای تجارت و صادرات و واردات باز خواهد شد و از رکود حاضر رهایی خواهد یافت، در اینجاست که شاخص بورس نیز از حالت نزولی خارج خواهد شد. همچنین با انتخابات آمریکا در سال 2020، قیمت طلا نیز در پی قیمت ارز و دلار کاهش خواهد یافت.

همچنین بخوانید: کاربرد آلومینیوم در صنعت خودرو

در کل می توان بیان کرد اگرچه ایران در تعدادی از صنایع به خودکفایی رسیده است اما تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران هرگز قابل چشم پوشی نبود و انتخابات آمریکا تاثیر صد در صدی خواهد داشت زیرا اگر بتوان در برخی موارد تحریم ها را دور زد اما در بطن اقتصاد و تجارت ایران هرگز تحت سیاست حداکثری فشار آمریکا نمی توان مدت زیادی دوام آورد زیرا ایران کشوری در حال توسعه بوده و در حال تلاش برای رسیدن به مرحله ی صنعتی شدن است و در بسیاری از صنایع دارویی، غذایی و تجهیزات نه تنها در تهیه ی اصل لوازم اولیه یا تکمیلی دچار مشکل است، بلکه در مرحله ای از مسیر تولید دچار نقصان بوده و در صورت عدم توانایی واردات قطعات و مواد اولیه مجبور به استفاده از قطعات و مواد جایگزین و بی کیفیت شده که خود آثار زیان باری برای مصرف کنندگان و اقتصاد کشور خواهد داشت.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]
بلاگ
نظرات

2 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران»

  1. کیف آلومینیومی

    ممنون از تحلیل
    به عنوان یکی از محصولات آلومینیومی می توانید از کیف آلومینیومی اطلس استفاده فرمایید.
    باتشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + چهارده =

اینستاگرام دیجی آلوم