دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

تفاوت آلومینیوم ریخته گری شده و اکسترود شده

نوشته شده توسط تیم محتوا

آلومینیوم ریخته گری

فهرست مطالب

:امتیاز محصول و محتوا

محصولات آلومینیومی که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند از طریق یکی از دو روش ریخته‌گری و اکستروژن تولید می‌گردند. هر کدام از این فرایندها ویژگیها و خصوصیات خاص خودشان را دارند و در نتیجه محصول تولیدی از این فرایندها مناسب برخی اهداف پروژه‌های شما خواهد بود. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا بهترین محصول آلومینیومی تولید شده به یکی از این دو روش را انتخاب کنید.

تفاوت آلومینیوم ریخته گری شده و اکسترود شده

اگر شما هم مصرف کننده محصولی از آلومینیوم هستید، قطعاً باید با روشهای تولید آلومینیوم آشنا باشید تا در نهایت بتوانید تعیین کنید که کدام روش ساخت و تولید برای محصول درخواستی شما مناسب است.

دو روش اصلی برای تولید و فرم دهی به آلومینیوم وجود دارد: روش ریخته‌گری و روش اکستروژن، اما فرق بین آلومینیوم حاصل از فرایند ریخته گری با روش اکستروژن چیست؟ قبل از اینکه به بررسی تفاوت این دو نوع آلومینیوم بپردازیم باید بررسی کنیم که هر کدام از این فرایندها چه تفاوتی دارند.

منظور از ریخته گری آلومینیوم چیست؟

محصولات ریخته گری آلومینیوم (Aluminum die casting) را با ذوب کردن شمش آلومینیوم و تزریق فلز ذوب شده با سیلندر الکتریکی یا پیستون به درون قالب ریخته گری تولید می‌کنند که پس از آن باید اجازه داد تا آلومینیوم بتدریج خنک شده و به شکل جامد در بیاید و فرم قالب را به خود بگیرد.

با اینکه در عمل این فرایند پیچیده تر است (مراحلی مثل اضافه کردن عناصر آلیاژی، صافکاری و سوهان زنی هم وجود دارد) اما اصول کلی کار نسبتاً واضح و مشخص است.

تولید بعضی از قطعات خودرو با روش ریخته گری آلومینیوم
تولید بعضی از قطعات خودرو با روش ریخته گری آلومینیوم

ریخته گری در قالب را می‌توان در سایزهای مختلف و شکلهای پیچیده هم انجام داد کاربرد نمونه آن در ساخت قطعات موتور خودرو می‌باشد. بعد از ساخت یک قالب فولادی به کمک این روش، می‌توان چندین بار از یک قالب محصول تولید کرد. بعد از اینکه قالب از بین رفت، قالب از بین رفته را با نوع جدید می‌توان عوض کرد و دوباره فرایند را تکرار نمود.

بسته به شکل قطعه مدنظر شما، میزان تحمل قالب برای محصول نهایی و شرایط فرایند تولید، تعداد دفعاتی که می‌توان از یک قالب استفاده کرد تعیین می‌گردد.

منظور از آلومینیوم اکسترود شده چیست؟

محصولات آلومینیومی اکسترود شده به شکل متفاوتی تولید می‌شوند. بیلت آلومینیومی در کوره پیش گرم داغ شده با فشار زیاد از درون یک قالب عبور داده می‌شود تا سطح مقطع مورد نظر را پیدا کند. سپس آلومینیوم اکسترود شده را می‌توان براساس طول مورد نیاز برش داد و برای فرایندهای بیشتر وارد مراحل پایین دستی کرد (مثل ماشین‌ کاری محل سوراخ قرارگیری پیچ یا متصل کردن قطعات مختلف برای ساخت محصول نهایی).

محصولات آلومینیومی اکسترود شده
محصولات آلومینیومی اکسترود شده

محصولات آلومینیوم اکسترود شده برای صنایعی که نیاز به خروجی بالایی در تولید دارند و باید به سرعت محصولات آلومینیومی با دوام، محکم و بسیار قدرتمند تولید کنند، کاربرد زیادی دارند.

کدام پروسه تولید برای پروژه شما مناسبتر است؟

آلومینیومی که به روش ریخته گری یا اکستروژن تولید می شوند مزایای خاص خود و در عین حال معایبی دارند که استفاده از هر کدام را برای یک کاربرد خاص مناسبتر ساخته است. برای اینکه بهتر تصمیم بگیرید که کدام نوع آلومینیوم برای پروژه شما بهتر است، مقایسه‌ای از این دو فرایند تولید را در جدول زیر ذکر کرده‌ایم:

ویژگیها روش ریخته گری روش اکستروژن
تنوع تولید ساخت شکلهای پیچیده‌تر نسبت به اکستروژن انواع پروفیل آلومینیوم با این روش قابل ساخت هستند اما باید سطح مقطع ثابتی داشته باشند
سایز و ابعاد محصولات نهایی نسبت به اکستروژن بزرگتر هستند سایز محصول نهایی وابسته به سایز بیلت آلومینیومی و ظریفیت پرس است
مقاومت و سختی عموماً به اندازه محصولات اکسترود شده قوی نیستند. احتمال اینکه هوا در داخل قالب گیر کند، وجود دارد مقاوم سازی که در طی فرایند ساخت انجام می‌شود، باعث استحکام بالای محصول نهایی می‌گردد
کیفیت سطح سطح نهایی زبر و خشنی دارد و حتی شاید محل درز جوش و سایر نواقص هم مشخص باشند و نیاز به ماشین کاری و پولیش کاری دارد معمولاً سطح نهایی کار خیلی صاف و نرم است
قالب سازی قالبهای ریخته گری قیمت بالایی دارند و ساخت آنها زمانبر است. معمولاً طول عمر این قالبها در مقایسه با قالبهای فرایند اکستروژن کمتر است ساخت قالبهای فرایند اکستروژن هزینه کمتری نسبت به ساخت قالبهای ریخته گری دارند و پروفیل‌های جدید را می‌توان طی یک فرایند ساده هم تولید کرد
سازگاری تغییر دادن فرایند زمانبر و پر هزینه است و شاید آماده سازی قالب ریخته گری جدید چند هفته طول بکشد فرایندی بسیار سازگارپذیری بوده و برای هر تغییر نیاز نیست کار خاصی انجام دهید و زمان زیادی صرف کنید.
هزینه تولید معمولاً هزینه این فرایند بالاست. ریخته گری با قالب برای فرایندهای کاری طولانی انجام می‌گیرد تا هزینه‌های سنگین اولیه جبران شود معمولاً فرایند اکستروژن هزینه کمتری دارد. با توجه به اینکه هزینه تولید اولیه کمتر است، برای حجم کاری پایین هم مقرون به صرفه‌تر خواهد شد.

جمع بندی مطالب

  • فرایند ریخته گری آلومینیوم و روش اکستروژن برای ساخت محصولات آلومینیومی، روشهایی فوق العاده مناسبی هستند.
  • ریخته گری با قالب عموما هزینه اولیه بیشتری دارد اما بسته به نوع قطعاتی که باید تولید شوند شاید بتوانید با پرهیز از ماشینکاری و سر هم بندی قطعات، مخارج خود را پایینتر بیاورید.
  • فرایند اکستروژن از لحاظ شکل تولیدی محصولات آلومینیومی محدودیت دارد و حتی شاید به ماشینکاری و سر هم بندی قطعات نیاز داشته باشد. با این حال تولید این محصولات هزینه کمتری دارد و از استحکام بالاتری برخوردار هستند.
  • انتخاب نهایی شما از بین این دو فرایند به خصوصیات و شرایط خاص پروژه شما بستگی دارد چون همانطور که مشاهده کردید محصول هر کدام از این فرایندها، خصوصیات مکانیکی و هزینه‌های تولید متفاوتی دارند.

 همواره می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با همکاران ما در دیجی آلوم تماس بگیرید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

اینستاگرام دیجی آلوم