دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

آشنایی با ویژگی های آلومینیوم و کاربردهای گسترده آن

نوشته شده توسط تیم محتوا

10 کاربرد مهم آلومینیوم در صنعت

فهرست مطالب

:امتیاز محصول و محتوا

آلومینیوم دارای ویژگی های بی نظیری است که همین ویژگیها سبب می شود که بتوان در صنایع مختلف از آن استفاده های مختلفی کرد. محصولات ساخته شده با آلومینیوم دارای مقاومت بالا و وزن کمی بوده و از خاصیت ارتجاعی بسیار مناسبی نیز برخوردار هستند. کاربرد این فلز در بخش های مختلف صنایع نسبت به سایر فلزات بسیار گسترده است.

آلومینیوم چیست و مهمترین کاربرد های آن کدام است؟

آلومینیوم به عنوان یک عنصر شیمیایی پرکاربرد شناخته می شود که در دسته عنصرهایی نرم و چکش پذیر و نقره ای قرار می گیرد و دارای عدد اتمی 13 است. در سطح پوسته کره زمین یکی از عناصر فراوان بعد از اکسیژن شناخته می شود. این فلز به راحتی می تواند با عناصر دیگر واکنش انجام دهد.

سنگ بوکسیت منبع اصلی برای پیدا کردن خالص ترین نوع این عنصر به حساب می آید. این عنصر شیمیایی به سبب ویژگی های بی نظیری که دارد استفاده های مختلفی در بخش های گوناگون زندگی بشر دارد . از استفاده در ساختمان سازی گرفته تا ساخت قطعات هواپیما و خودرو سازی می توان از آن استفاده نمود.

آشنایی با ویژگی های آلومینیوم
آشنایی با ویژگی های آلومینیوم

همچنین استفاده از آلیاژهای مختلف این فلز در بخش های گوناگونی مانند مهندسی مکانیک، ساخت و سازهای صنعتی، مهندسی ابزار سازی، صنایع شیمیایی، تولید کالاهای مصرفی و مهندسی برق بسیار رایج است. در ادامه به بیان برخی از مهمترین کاربردهای این عنصر پرکاربرد می پردازیم.

کشتی سازی

از آلومینیوم و آلیاژهای آن به طور فزاینده ای در ساخت کشتی استفاده می شود. از آلیاژهای آلومینیوم برای ساخت بدنه کشتی ، بخش های مختلف عرشه ، ارتباطات و انواع مختلف تجهیزات کشتی استفاده می شود.

حمل و نقل و خودرو

یکی از الزامات اصلی برای  استفاده در حمل و نقل جاده ای ، وزن کم و شاخص های مقاومت نسبتاً زیاد است. مقاومت در برابر خوردگی و سطح تزئینی خوب مواد نیز همواره در این زمینه در نظر گرفته می شود. آلومینیوم دارای چنین خواص و ویژگی هایی بوده و کاربرد زیادی در این زمینه دارد.

نسبت مقاومت به وزن زیاد آلیاژهای آلومینیوم باعث افزایش ظرفیت حمل و کاهش هزینه های عملیاتی وسایل نقلیه متحرک می شود. مقاومت بالا در برابر خوردگی در قطعات ساخته شده با این عنصر باعث افزایش عمر مفید قطعات می شود.

ساختمان سازی و کارهای عمرانی

در صنعت ساختمان سازی استفاده از آلیاژهای مختلف این فلز  بسیار رایج است. ویژگی هایی منحصر به فرد آن مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی ، مقاومت در برابر زنگ زدگی و همچنین شکل پذیری بسیار خوب آن و وزن کم سبب می شود که این فلز برای کارهای عمرانی بسیار مناسب باشد.

به عبارتی می توان گفت که در کارهای عمرانی این فلز جزو فلزات پرکاربرد است.  همچنین اگر قیمت روز آلومینیوم را بخواهیم با دیگر فلزات مقایسه کنیم بسیار به صرفه تر و ارزان تر از سایر فلزات است. برای مشاهده و استعلام قیمت روز آلومینیوم و مقاطع مهندسی می توانید به سایت دیجی آلوم مراجعه کنید.

بسته بندی صنایع غذایی و شیمیایی

 از دیگر موارد استفاده از این فلز استفاده از آن در امر بسته بندی صنایع شیمیایی و غذایی است. چیزی در حدود 90 درصد بسته بندی های محصولات مختلف شیمیایی و صنایع غذایی از جنس آلیاژهای این فلز هستند.

بیلت آلومینیوم و خدمات اکستروژن آلومینیوم

در تعریف بیلت آلومینیوم باید بگوییم که در واقع این محصول جزو محصولات نیمه ساخته ریخته گری است و نوعی شمش به حساب می آید. کاربرد گسترده بیلت بیشتر در صنایع اکستروژن است . بیلت های این فلز با قطر مختلف و بر اساس استاندارد جهانی AA و با توجه به نیاز و سفارش مشتری می توانند تولید شوند.

بیلت آلومینیومی
بیلت آلومینیومی

در تعریف اکستروژن آلومینیوم باید بگویم که به روشی که از طریق آن بیلت آلومینیوم را به پروفیلی با سطح مقطع مشخص تولید می کنند فرآیند اکستروژن گفته می شود. استفاده از این پروفیل بیشتر در صنایع ساختمانی و نظامی کاربرد دارد. ویژگی های منحصر به فرد این فلز باعث می شود که قابلیت اکستروژن در این فلز به راحتی امکان پذیر باشد. همچنین ریخته گری و ماشینکاری این فلز به راحتی می تواند صورت گیرد.

 سختی و چگالی این فلز نسبت به فولاد چیزی در حدود یک سوم است. همین امر سبب می شود که محصولاتی که با این فلز به خصوص اگر با فلزات دیگر ترکیب شوند، استحکام و مقاومت بسیار بالایی داشته باشند. کاربردهایی که اکستروژن این فلز دارد بسیار متنوع است. برای مثال برای ساخت پارتیشن اداری، ساخت قالب آلومینیوم و پنجره های دوجداره ترمال بریک استفاده از این پروفیل ها کاربرد گسترده ای دارند. قیمت بیلت این فلز نیز به نسبت سایر فلزات بسیار مناسب و به صرفه است.

بررسی ویژگی های آلومینیوم

آلومینیوم به عنوان عنصری با ویژگی های عالی و منحصر به فرد شناخته می شود. ویژگی هایی که سبب می شود بتوان از آن در بخش های مختلف و در صنایع گوناگون استفاده کرد. کاربرد گسترده این فلز  بیشتر به خاطر همین خواص و ویژگی ها است که در ادامه به بیان اصلی ترین خواص و ویژگی های این فلز پرکاربرد می پردازیم.

سبک بودن

سبک بودن آلومینیوم را می توان به عنوان اصلی ترین و بارزترین ویژگی این فلز به شمار آورد. این ویژگی سبب می شود که محصولات ساخته شده با این فلز از وزن کمی برخوردار باشند. برای مثال در بخش حمل و نقل استفاده گسترده ای از این فلز می شود.

مقاومت و استحکام بالا

اگرچه وزن این فلز سبک است اما استحکام بسیار بالایی دارد و می توان گفت که این ویژگی جزو حیرت انگیز ترین ویژگی های آلومینیوم به حساب می آید و سبب شده است که صنایع مختلف محصولات و قطعات مورد نیاز خود را بیشتر با این فلز بسازند.

قابلیت شکل پذیری بالا

شکل پذیری بالا و آسان این فلز از دیگر ویژگی های مثبت و عالی آن به شمار می رود. به همین دلیل می توان برای ساختن انواع صفحه ها، میله ، فویل و لوله از این فلز استفاده نمود.

خاصیت ارتجاعی

ویژگی منحصر به فرد دیگر آلومینیوم این است که دارای خاصیت ارتجاعی خوبی بوده و می تواند بعد از هر ضربه و یا نیرویی که به آن وارد شود به حالت اولیه خود برگردد به جرات می توان گفت این ویژگی جزو ویژگی های مهم و اصلی این فلز بعد از سبک بودن آن است که سبب شده است بتوان برای کاربردهای مختلف از آن استفاده گسترده ای نمود.

قیمت مناسب آلومینیوم

این فلز جزو فلزاتی به شمار می رود که علاوه بر داشتن ویژگی های منحصر به فرد دارای قیمت ارزان و به صرفه تری از دیگر فلزات است. همانطور که می دانید کاهش هزینه ها در صنایع مختلف بسیار مورد توجه است بنابراین استفاده از آلومینیوم باعث می شود که بتوان محصولات ارزان تری اما با کیفیت بالاتر از سایر فلزات تولید و روانه بازار کرد. توصیه می کنیم که برای خرید آلومینیوم و استعلام قیمت آلومینیوم  با بخش فروش سایت دیجی آلوم در ارتباط باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 14 =

اینستاگرام دیجی آلوم