دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

کاربرد و مزایای کروماته کردن

نوشته شده توسط تیم محتوا

کاربرد و مزایای کروماته کردن

فهرست مطالب

5/5 - (1 امتیاز)

کاربرد و مزایای کروماته کردن

کروماته کردن یکی از انواع آبکاری فلزی به روش الکترو شیمیایی است. کاربرد و مزایای کروماته کردن مانند انواع آبکاری می باشد.
• صرفه اقتصادی
• زیبا سازی
• مقاومت به خوردگی
• حفظ رسانایی الکتریکی

صرفه اقتصادی : راههای جایگزین دیگری به جای استفاده از آبکاری وجود دارد. مثلا می توان از فلز پوشش دهنده برای ساخت قطعه استفاده کرد و یا با ترکیب فلز پایه و فلز پوشش دهنده آلیاژ تولید کرد. دلیل برتری شیوه آبکاری صرفه اقتصادی آن می باشد.
مثلا اگر به جای کروماته کردن فلز آلومینیوم از فلز کروم استفاده شود ، با توجه به قیمت آلومینیوم نسبت به کروم، هزینه بالایی برای تولید قطعه صرف می شود. ضمن اینکه خواص الومینیوم مثل سبکی را نخواهد داشت. تولید الیاژ نیز علاوه بر تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی ، چون نیاز به ذوب فلز دارد زمان، امکانات و هزینه بالاتری را می طلبد.
زیبا سازی: از جمله اهداف آبکاری رسیدن به ظاهری زیبا و درخشنده با هزینه کمتر می باشد. فلز کروم ظاهری زیبا با طیف رنگی زرد، سبز، طلایی و قهوه ای بر فلز پایه ایجاد می کند.
مقاوم ساز فلز در برابر خوردگی : قابل توجه ترین هدف از آبکاری مقاوم سازی فلز در برابر خوردگی می باشد. مقاوم سازی فلز به دو روش انجام می شود. شیوه اول پوشش دادن فلز پایه با فلزی که کنش کمتری نسبت به عوامل جوی دارد. شیو دوم برعکس شیوه اول پوشاندن فلز با فلزی که کنش بیشتری نسبت به عوامل جوی داردو به جای فلز پایه خورده می شود، مثل گالوانیزه کردن. کروماته کردن از دسته شیوه اول می باشد . کروم فلزی است که مقاومت بالایی نسبت به خوردگی دارد.
افزایش مقاومت سطحی :پوشاندن فلز پایه و حساس به ضربه و سایش با فلزی مقاوم تر که حساسیت کمتری نسبت به ضربه و اصطکاک دارند. کروم فلزی است که در مقابل ضربه و اصطکاک مقاوم است. همینطور کروماته کردن سطح ناصاف و آسیب دیده فلز پایه را صاف می کند.
حفظ رسانایی الکتریکی :کروماته کردن از خاصیت رسانایی فلز پایه کم نمی کند . در بعضی مواقع آبکاری صرفا به منظور بالا بردن رسانایی الکتریکی به کار می رود.

کاربرد کروماته کردن

با توجه به خواص ذکر شده کروماته کردن بر روی فلزاتی مثل آلومینیوم ، کادمیوم ، روی و نقره انجام می گیرد و کاربردهای متنوعی دارد.
مثلا به دلیل مقاومت سطحی و زیبایی و درخشندگی برروی بدنه اتومبیل استفاده می شود. در صنعت هواپیما سازی برای قطعات سبک داخلی هواپیما بر روی آلومینیوم انجام می شود. همینطور در صنعت لوازم خانگی،معماری و دکوراسیون ، ساعت و زیور آلات کاربرد دارد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =

اینستاگرام دیجی آلوم