دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

انواع پرداخت نهایی پروفیل آلومینیوم

نوشته شده توسط تیم محتوا

پرداخت نهایی پروفیل آلومینیوم

فهرست مطالب

:امتیاز محصول و محتوا

پرداخت نهایی پروفیل آلومینیوم کمک می‌کند تا سطح آن کاملاً براق، صاف و مناسب برای پروژه‌های شما شود. با اینکار پروفیل آلومینیوم به طور کلی از حالت زمخت و زبر اولیه خارج می‌شود و ظاهر بهتری پیدا کند.

پرداخت نهایی کمک می‌کند تا ظاهر و میزان مقاومت به خوردگی به سطح قابل قبولی برسد. در این مطلب به انواع روشهای پرداخت نهایی پروفیل آلومینیوم و کاربرد هر یک اشاره خواهیم کرد.

دلایل زیادی وجود دارند که چرا پروفیلهای آلومینیومی برای پروژه شما گزینه مناسبی هستند. آلومینیوم تنوع کاربردی بالایی دارد و ارزان قیمت است. نسبت استحکام و قدرت به وزن در این فلز بالاست و خاصیت ضد خوردگی دارد. سازگاری با محیط زیست و روکشهای فوق العاده کارآمد از دیگر ویژگیهای فلز آلومینیوم محسوب میشود.

بر این اساس اکثر طراحان در طراحیهای خود به جای فولاد از پروفیلهای آلومینیومی اکسترود شده استفاده می‌کنند. پروفیلها در ماشینها، پروژه‌های معماری، پنلهای خورشیدی و… استفاده می‌شوند. گزینه‌های زیادی برای پرداخت نهایی آلومینیومهای اکسترود شده وجود دارند که در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

پرداخت نهایی پروفیل آلومینیوم
پرداخت نهایی پروفیل آلومینیوم

بعد از اینکه تصمیم به طراحی و تولید پروفیلهای آلومینیومی سفارشی خودتان گرفتید، موارد دیگری هم هستند که باید در مورد آنها تصمیم بگیرید. یکی از این موارد، انتخاب نوع پرداخت نهایی است.

چرا پرداخت نهایی برای اکستروژنهای آلومینیومی مهم است؟

2 دلیل اصلی بیان کننده اهمیت بالای انجام پرداخت نهایی برای اکستروژنهای آلومینیومی است:

  • پرداخت نهایی مقاومت اکستروژن های آلومینیومی را نسبت به خوردگی افزایش می‌دهد: آلومینیوم به طور طبیعی دارای یک لایه اکسید است که از آن در برابر خوردگی آلومینیوم محافظت می‌کند. لایه اکسید امکان کاربرد آن را در پروژه‌های مختلف امکان پذیر ساخته اما برای شرایط محیطی خاص و غیر متعارف، باید مقاومت این فلز چندین برابر شود.
  • پرداخت نهایی ظاهر آلومینیوم را بهتر می‌کند: بسته به ظاهری که مدنظر شماست باید پرداخت نهایی مناسب را انتخاب کنید. شاید به دنبال ظاهری براق باشید یا قصد داشته باشید ظاهر اکستروژنهای آلومینیومی، حالت آینه‌ای داشته باشند. بر همین اساس با انتخاب نوع خاصی از پرداخت نهایی، می‌توانید ظاهر این فلز را متناسب با سلیقه خود تغییر دهید.

انواع پرداخت نهایی برای آلومینیوم اکسترود شده

پیش فرآوری (Pretreatment)

در این روش، آلومینیوم با مواد بازی یا اسیدی، اِچ کاری (اسیدشویی یا Etch) یا تمیز می‌شود. پس از آن روکش پیش فرآوری شده روی آن قرار می‌گیرد. این روکش اتصال پودر یا رنگ را بهتر می‌کند و مقاومت بالا در برابر خوردگی به آن می‌بخشد.

غوطه وری براق با محلول یا حمام اسید

برای اینکه اکستروژن آلومینیومی ظاهر آینه‌ای پیدا کند از روش غوطه‌وری براق (Bright Dipping) استفاده می‌کنند. در این روش، تکنسینها پروفیل آلومینیومی را در یک حمام غوطه‌وری خاص وارد می‌کنند (ترکیبی از اسید فسفریک و نیتریک اسید داغ). بعد از غوطه وری براق، پروفیلها آماده فرایند آندایزینگ می‌شوند که باعث ضخیمتر شدن لایه اکسید مقاوم به خوردگی در سطح آلومینیوم خواهد شد.

آندایزینگ (Anodizing)

یک فرایند الکتروشیمیایی است که بعد از آن یک لایه محافظ علاوه بر لایه اکسیدی که به صورت طبیعی روی آلومینیوم قرار دارد، شکل می‌گیرد.

در طی این فرایند، یک لایه اکسید آندی متخلخل و با دوام روی سطح آلومینیوم تشکیل می‌شود. آلومینیوم آندایز شده را می توان با هر نوع رنگ روشنی، رنگ آمیزی کرد. شما می‌توانید تمامی انواع آلیاژهای آلومینیومی را با آندایزینگ، پرداخت کاری کنید.

رنگ مایع (Liquid Paint)

این نوع روکشها رنگهای متنوعی دارند و یک لایه ضخیم یکدست بر روی آلومینیوم تشکیل می‌دهند. پوششهای مایع حاوی ترکیبات آلی فرار یا VOC هستند. این گازها در طی فرایند حرارت دهی یا پختن متصاعد می‌شوند. وقتی این گازها خارج می‌شوند، یک لایه جامد روی پروفیل تشکیل می‌گردد.

پوشش پودری یا پوشش دهی با پودر

روش پوشش دهی با پودر یک لایه بسیار مقاومی تشکیل می‌‌دهد که از جنبه‌های گوناگون با سختگیرانه‌ترین معیارها نیز عملکرد قابل قبولی دارد. از طرفی این نوع پوشش ها حاوی VOC نیستند در نتیجه از لحاظ مقررات زیست محیطی در رابطه با VOC ها مشکلی پیش نخواهد آمد.

این فرآورده به شکل لایه جامد روی پروفیل آلومینیوم قرار می‌گیرد که در طی حرارت دهی داخل اون یا کوره، ذرات جامد به یکدیگر جوش می‌خورند تا یک لایه مقاوم و محکم شکل بگیرد.

تصعید

تا بحال پروفیلهای آلومینیومی با ظاهری شبیه به چوب دیده‌اید؟ بعد از اینکه روی پروفیلها یک لایه پودری قرار گرفت، وارد فرایند تصعید می‌شوند. تکنسینها پروفیلهای آلومینیومی را دور یک فیلم که طرح خاصی دارد می پیچند. در طی فرایند تصعید، طرح این لایه مستقیماً به پروفیلها منتقل می‌شود.

پرداخت مکانیکی پروفیلهای آلومینیومی

پرداخت مکانیکی برای بهتر کردن ظاهر آلومینیوم استفاده می‌شود و معمولاً بعد از پرداخت مکانیکی، پروفیلهای آلومینیومی را آندایز می‌کنند.

بر روی آلومینیوم می‌توان کارهایی نظیر صیقل زنی، سند بلاست کردن، براق سازی، گریندینگ یا شن زنی انجام داد. این نوع از پرداختهای نهایی کیفیت سطحی فلز را بهتر می‌کنند یا اینکه آلومینیوم را برای انجام سایر پرداختهای تزئینی و زیبایی آماده می‌سازند.

1- انفجار ساینده (Abrasive Blasting)

از این تکنیک برای نرم کردن سطوح سخت و زبر کردن سطوح نرم استفاده می‌شود. با این تکنیک می‌توان برای فرم دهی به سطوح یا پاک کردن آلودگیهای سطحی استفاده کرد.

برای اینکار شرکت سازنده از یک مایع پر فشار برای پخش کردن ماده خاصی روی سطح آلومینیوم استفاده می‌کند. انواع مختلفی از مواد در این تکنیک استفاده می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به شن، گلوله فلزی، جوش شیرین و دانه‌های شیشه‌ای اشاره کرد.

2- گریندینگ

گریندینگ باعث می‌شود اکستروژنهای آلومینیومی سطحی کاملاً تخت و صاف داشته باشند. پروفیلهای آلومینیومی زیر چرخهای ساینده‌ای قرار می‌گیرند که با سرعت در حال چرخش هستند (rotating abrasive wheel). با این کار مواد اضافی و ناهمواریها از سطح پروفیلها برداشته می‌شود و این کار تا رسیدن به حد مجاز مدنظر شرکت سازنده یا مشتریان ادامه پیدا می‌کند.

تکنیک گریندینگ برای آلومینیوم در مقایسه با فولاد کمتر استفاده می‌شود چون آلومینیوم خیلی راحتتر ذوب می‌گردد و احتمال گرفتگی چرخهای ساینده وجود دارد. البته در کارخانجات و شرکتهای پیشرفته از تکنیکهایی استفاده می‌کنند که جلوی بروز این اتفاق را می‌گیرد.

3- صیقل کاری یا پولیش

صیقل کاری آلومینیوم باعث می‌شود تا سطح آن نرم و براق شود. بعد از اتمام این پرداخت نهایی، اکستروژنهای آلومینیومی سطح براق با قابلیت بازتاب منظم پیدا می‌کنند. برای این کار از یک پارچه نرم که با دانه‌های ساینده پوشیده شده روی پروفیلهاها می‌کشند تا یک سطح براق و آینه‌ای پیدا کند.

4- روش Buffing

 در این روش از یک چرخ که با پارچه آغشته به دانه‌های ساینده پوشیده شده استفاده می‌کنند تا سطح اکستروژنهای آلومینیومی را نرم و صاف کنند. این فرایند شبیه به فرایند پولیش است اما دانه‌های ساینده کمتر و ریزتری دارد.

5- پرداخت نهایی توده‌ای (Mass Fishing)

از این تکنیک هم برای صاف کردن سطوح زبر، خشن و همراه با برجستگی استفاده می‌شود. پرداخت در استوانه دوار انجام میگیرد و قطعات آلومینیومی همگی با هم درون یک استوانه دوار ریخته می‌شوند. یکسری مواد خاص درون این استوانه ریخته می‌شوند که همراه با اکستروژن‌های آلومینیومی می‌چرخند، این چرخش تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که سطح پروفیلها صاف شود.

جمع بندی مطالب

برای انجام هر کاری از طراحی یک ساختمان جدید گرفته تا متریالهای داخل یک قطار، اکستروژنهای آلومینیومی بخش کلیدی پروژه شما هستند. انتخاب پرداخت نهایی مناسب به شما اطمینان می‌دهد که پروفیلهای شما ظاهر مدنظر شما را خواهند داشت و مقاومت به خوردگی آنها کاملاً مناسب هر نوع شرایط محیطی خواهد بود.

یکی از روشهای خیلی خوب برای بهبود ظاهر اکستروژنهای آلومینیومی و تبدیل آن به مدلی که مناسب پروژه‌های شما باشد، پرداخت نهایی مکانیکی است. روشهای مختلفی برای این نوع پرداخت نهایی وجود دارند که در این مطلب توضیح دادیم که انتخاب آنها بستگی به نوع پروژه شما دارد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − دو =

اینستاگرام دیجی آلوم