دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

فرق بین آلیاژ آلومینیوم 6061 و 7075 چیست؟ کدام یک برای پروژه شما بهتر است؟

نوشته شده توسط تیم محتوا

آلیاژ آلومینیوم 6061 و 7075

فهرست مطالب

5/5 - (1 امتیاز)

آلیاژ آلومینیوم 6061 و 7075 را می توان یکی از پرکاربردترین و رایج ترین متریالهایی دانست که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. دو نوع بسیار پر کاربرد این نوع آلیاژها، 6061 و 7075 هستند که بخاطر خصوصیات منحصر بفرد خود، در برخی صنایع بیشتر استفاده می‌شوند. در این مطلب به مقایسه کامل این دو نوع آلیاژ پرداخته‌ایم.

آلیاژهای آلومینیوم در بخش ساخت و ساز، هوافضا، تجهیزات ورزشی، الکتریکی، برق و خودروسازی استفاده می‌شوند. ویژگیهایی مثل نسبت بالای استحکام به وزن، قدرت نسبی بالا، مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی و قابلیت ماشین کاری باعث شده تا گزینه ای بسیار مناسب باشند.

آلیاژ آلومینیوم 6061 و 7075
آلیاژ آلومینیوم 6061 و 7075

آلیاژهای آلومینیوم متنوع هستند و انتخاب گزینه مناسب برای یک پروژه خاص، کاری تخصصی است. در این مقاله به مقایسه آلیاژهای 6061 و 7075 پرداخته ایم تا بتوانید بین آنها مناسبترین گزینه را انتخاب کنید.

بررسی کلی آلیاژ 6061

یکی از آلیاژهای سری 6000 است که عناصر تشکیل دهنده اصلی آلیاژ 6061، منیزیم و سیلیسیم هستند و نمونه‌ای عالی از یک آلیاژ پرکاربرد و همه کاره است. تا حدی می‌توان گفت که این آلیاژ  در همه نوع صنایعی کاربرد دارد به عنوان مثال از ساخت محصولات ساختمانی گرفته تا صنایع هوافضا و تفریحی – ورزشی از این آلیاژ استفاده می‌کنند.

آلیاژ 6061 دارای قدرت کششی مناسبی است که می‌توان به وسیله عملیات حرارت دهی (تا زیر دمای بحرانی) آن را بهتر کرد. همچنین این آلیاژ دارای مقاومت بالا نسبت به خوردگی، جوش پذیری و کار پذیری بالایی است. کارپذیری عالی آن باعث شده تا در بسیاری از پروژه‌های اکستروژن، شکل‌دهی به آن ساده و راحت باشد.

آلیاژ 6061 به طور گسترده در دنیا با قیمت نسبتاً پایین در دسترس است و گزینه ای عالی برای تولید قطعات و اجزای متنوع در شکلهای مختلف است. با اینکه آلیاژ 6061 از لحاظ خصوصیات و ویژگیهای مختلفی که اشاره کرده‌ایم در رتبه اول قرار ندارد اما به طور کلی گزینه‌ای مناسب برای استفاده در صنایع مختلف است.

بررسی کلی آلیاژ 7075 آلومینیوم

آلیاژ 7075 یکی از سری آلیاژهای 7000 است و عنصر تشکیل دهنده اصلی آلیاژ آن، عنصر روی است. این آلیاژ به خاطر داشتن استحکام فوق العاده بالا، شهرت زیادی دارد. با عملیات حرارت‌دهی می‌توان قدرت مکانیکی این نوع آلیاژ را بیشتر کرد. همین خصوصیت باعث شده تا آلیاژ 7075 در صنایعی مثل هوافضا و دفاعی بسیار پرکاربرد باشد.

قدرت، استحکام و محکمی این نوع آلیاژ را می توان با انواع فولاد مقایسه کرد اما تراکم آن به مراتب کمتر است. در مواردی که باید از یک آلیاژ یا فلزی بجز فولاد استفاده کرد که بتواند فشار و تنش زیادی را تحمل کند، آلیاژ 7075 بهترین گزینه است. این آلیاژ در برابر استرس خستگی بسیار مقاوم است و همین باعث شده تا گزینه ای بسیار مناسب باشد، ویژگی که در صنایع گفته شده بسیار مهم است.

آلیاژ 7075 در برابر خوردگی مقاومت زیادی ندارد که به خاطر وجود کمی عنصر مس در ترکیب شیمیایی آن است. از طرفی قابلیت ماشین کاری متوسط و شکل پذیری و جوش پذیری ضعیفی دارد. عیب دیگر آلیاژ 7075 این است که استفاده از آن نسبت به سایر آلیاژهای آلومینیومی هزینه و قیمت بالاتری دارد که بخاطر استحکام و قدرت بسیار بالای آن است.

جدول مقایسه بین آلیاژهای آلومینیومی 6061 و 7075

در جدول زیر مقایسه کاملی بین دو آلیاژ آلومینیومی 6061 و 7075 انجام شده و در هر مورد به نقاط قوت و ضعف آنها اشاره شده است. با مطالعه این جدول به راحتی متوجه می‌شوید که فرق بین آلیاژ 6061 و 7075 چیست؟

آلیاژ 6061 آلیاژ 7075
آلیاژی متشکل از عناصر سیلیسیم و منیزیم آلیاژی که عمدتا از عنصر روی تشکیل شده و کمی هم منیزیم و مس در آن وجود دارد
به آلیاژ آلومینیومی گرید ساختمانی معروف است به آلیاژ آلومینیومی گرید صنعتی معروف است
استحکام در حد متوسط که با عملیات حرارتی می‌توان  آنرا افزایش داد استحکام بالا که با عملیات حرارتی بیشتر هم خواهد شد
نسبت بالای استحکام به وزن همراه چگالی و تراکم پایین نسبت استحکام به وزن بسیار بالاست و حتی چگالی آن را در مقایسه با آلیاژ 6061 بیشتر است
مقاومت بالا در برابر خوردگی مقاومت متوسط در برابر خوردگی
جوش پذیری، کار پذیری و قابلیت ماشین کاری مناسب. گزینه‌ای عالی برای ماشین کاری با CNC و پروژه‌های اکستروژن قابلیت ماشین کاری متوسط و کارپذیری و جوش پذیری ضعیف
تنوع بسیار بالا و در بسیاری از صنایع کاربرد دارد قابل کاربرد در پروژه‌هایی که نیاز به مقاومت و استحکام بالایی است مثل صنایع هوافضا

جدول کاربردهای آلیاژ آلومینیومی 6061 و 7075

در جدول زیر به چند نمونه از کاربردهای رایج هر یک از این آلیاژها اشاره شده است. باید دقت کرد که مهندسان بسته به شرایط، یکی از این آلیاژها را مورد استفاده قرار می‌دهند و اطلاع پیدا کردن از این مورد کمک می‌کند تا گزینه مناسب را بسته به نوع پروژه خود انتخاب کنید.

آلیاژ 6061 آلیاژ 7075
محصولات ساختمانی بال و بدنه هواپیما
محصولات الکتریکی قطعات موشکی
لوله کشی چرخ دنده و محور انتقال قدرت
مبلمان شیرآلات تنظیمی
قاب دوچرخه چرخ دنده حلزونی
قطعات خودروسازی قطعات فیوز

آلیاژ آلومینیوم 6061 و 7075 کدامیک مناسب پروژه شما است؟

مشابه با سایر آلیاژها، بستگی به یکسری عوامل دارد. هر دو آلیاژ 6061 و 7075 نسبت بالایی از استحکام به وزن را دارد و برای مصارف عمومی و صنایعی که شرایط بسیار حاد و سخت وجود ندارد، گزینه مناسبی هستند. با این حال، بسته به اینکه چه هدفی از استفاده این آلیاژها وجود داشته باشد و صنایع مختلف تا چه میزان بتوانند هزینه کنند، هر کدام کاربردها و استفاده‌های خاص خود را دارند.

آلیاژ آلومینیوم 6061 برای مواقعی که قرار است محصولات جوشکاری شوند یا شکل و فرم خاصی بگیرند و باید قدرت کششی یا مقاومت به خوردگی بالایی داشته باشند، بهترین گزینه است. استفاده از این آلیاژ برای اکسترود کردن اشکال پیچیده یا مواقعی که محدودیت بودجه وجود دارد، بیشتر است.

اصلی ترین خصوصیت و ویژگی آلیاژ آلومینیوم 7075، استحکام بسیار بالای آن است. بنابراین وقتی استفاده از متریال و آلیاژی با قدرت کششی فوق العاده بالا و همچنین نسبت استحکام به وزن زیاد و مقاومت به خستگی بالا، هدف شما باشد، این نوع آلیاژ بهترین گزینه است.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفده =

اینستاگرام دیجی آلوم