دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

روش کروماته کردن

نوشته شده توسط تیم محتوا

روش کروماته کردن

فهرست مطالب

1/5 - (1 امتیاز)

روش کروماته کردن

 

کروماته کردن یک نوع پوشش تبدیلی است . پوشش تبدیلی که فلز را در مقابل خوردگی محافظت می کند ، خود  در واقع یک واکنش خوردگی تحت کنترل می باشد که در اثر واکنش اتمی فلزات در محلول شیمیایی مناسب انجام شده و یک لایه پوششی ایجاد می کند که پیوند محکمی با فلز پایه دارد. کروماته بر روی فلزاتی مثل آلومینیوم ، کادمیوم ،روی و نقره انجام می شود و کاربرد و مزایای زیادی دارد.

روش کروماته کردن به ترتیب زیر می باشد:

در ابتدا قطعه پاکسازی می شود تا چربی و اسید از روی آن پاک شده و آماده عملیات شود، سپس در محلول کروماته که حاوی یکی از مواد کرومات ، اسید کرومیک و یا دی کرومات می باشد قرارمی گیرد ، در این عملیات عواملی مثل غلظت مایع الکترولیت ، مدت زمان انجام عملیات ، دمای مایع و قدرت میدان مغناطیسی  بسته به نوع فلز پایه ونتیجه مورد نظر(رنگ دلخواه ، میزان مقاومت به خوردگی و… ) متغیر و تحت کنترل است.

به طور کلی مدت زمان انجام این عملیات کوتاه است . مثلا برای فلز آلومینیوم بسته به نتیجه دلخواه بین سی ثانیه تا دو دقیقه است.

دمای مناسب برای فلز آلومینیوم  بیست تا سی درجه سانتی گراد می باشد.

بعد از انجام عملیات  کروماته لایه پوششی حالتی آبدار و ژلاتینی دارد که به تدریج خشک می شود، در روند خشک شدن ترکهایی بر سطح لایه ایجاد می شود که میزان مقاومت لایه را کاهش می دهد. به همین دلیل مهمترین فاکتور این عملیات آزمایشات مختلف بعد از عملیات  برای رسیدن به کمترین میزان ترک می باشد.

آزمایشاتی از قبیل آنالیز شیمیایی ، تصویر برداری میکروسکوپی نوری و الکترونی ، آزمایش ریز سختی ، آزمایش میزان چسبندگی ، آزمایش میزان مقاومت به خوردگی و تعیین ضخامت لایه انجام می شود.

در ابتدا قطعه را به طرق مختلف خشک می کنند ، سپس با استفاده از میکروسکپ های نوری تصاویری تهیه می کنند و به وسیله نرم افزارهایی میزان ترک را بررسی نموده ، شیوه ای را که کمترین میزان ترک را دارد مناسب ترین روش خواهد بود، بعد از آن قطعه تحت آزمایش خوردگی قرار می گیرد ، با پاشیدن نمک بر سطح فلز میزان مقاومت آن به خوردگی مشخص شده و مقایسه می شود وشیوه ای که بیشترین مقاومت به خوردگی را دارد انتخاب می شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

اینستاگرام دیجی آلوم