دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

رنگ پودری الکترواستاتیک آلومینیوم

نوشته شده توسط تیم محتوا

رنگ پودری الکترواستاتیک آلومینیوم

فهرست مطالب

5/5 - (1 امتیاز)

رنگ پودری الکترواستاتیک آلومینیوم

روشهای مختلفی برای پرداخت نهایی سطح اکستروژن آلومینیوم وجود دارد مثل رنگهای مایع، آنودایزینگ و همچنین روش پوشش پودری اکستروژن آلومینیوم یا پوشش‌دهی با پودر که امروزه اکثر فعالین در حوزه آلومینیوم به سمت روش سوم می روند چون هم ضایعات کمتری دارد و مقادیر اضافه را می‌توان جمع آوری کرد و دوباره استفاده نمود و از طرفی نیز سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته و تنوع رنگ بالایی هم دارد.

روش کار و انجام رنگ پودری الکترواستاتیک آلومینیوم (Powder Coating) چگونه است؟

وقتی در مورد پرداخت نهایی اکستروژن آلومینیوم خود فکر می‌کنید قطعا گزینه‌های مختلفی به ذهنتان خطور می‌کند مثل رنگ آمیزی، آنودایزینگ (آنُدایزینگ) و پوشش پودری که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. پس سؤال اینجاست که کدام یک را باید انتخاب کنید و اصلا چرا باید یکی از آنها را انتخاب کنید و بقیه را کنار بگذارید؟

پوشش پودری برای اکستروژن آلومینیوم
پوشش پودری برای اکستروژن آلومینیوم

در این مطلب قرار است که در مورد همین موضوع صحبت کنیم. ابتدا به نحوه کارکرد، مزایا و در نهایت دلایل اصلی که به شما می گوید چرا باید پوشش پودری را برای اکستروژن آلومینیومی خود انتخاب کنید.

پوشش پودری یا پوشش‌دهی با پودر به فرایند اسپری کردن الکترواستاتیکی (تفنگ الکترواستاتیکی) ذرات رنگ باردار به فرم پودری بر روی اکستروژن‌ها گفته می‌شود.

برخلاف رنگهای مایع، پوشش پودری نیاز به حلال ندارد به همین دلیل حتما سطح اکستروژنها باید از قبل به خوبی تمیز شده باشد.

مراحل انجام پوشش‌دهی با رنگ پودری الکترواستاتیک آلومینیوم

  • تمیز کردن سطح آلومینیوم: فرایند پیش تیمار یا تمیز کردن سطح آلومینیوم قبل از شروع فرایند، یعنی برداشتن هرگونه ذرات گرد و غبار، گریس و کلیه ذرات خارجی و آلودگی می باشد. با این کار نیروی تکنسین مطمئن خواهد بود که ذرات باردار به خوبی به سطح آلومینیوم خواهند چسبید و پوسته پوسته نخواهند شد.
  • پاشش پودر روی اکستروژن: نیروی تکنسین در این مرحله، پودر رنگ را به کمک تفنگ اسپری الکترواستاتیک روی سطح فلز می‌پاشد. ذرات باردار رنگ باعث اتصال پودر به بدنه اکستروژن شده که از لحاظ الکتریکی خنثی است.
  • داغ کردن پروفیل‌های آلومینیومی در کوره پخت: در مرحله بعدی اکستروژن‌ها در داخل کوره پخت بزرگ قرار می‌گیرند. سپس کوره، اکستروژن‌ها را تا زمانی که به شکل پوشش ذوب شده یکدست و همگنی برسند، آنها را گرما می‌دهد.
  • خنک سازی اکستروژن ها: بعد از گرما دیدن اکستروژن‌ها، نیروی تکنسین آنها را از داخل کوره بیرون می‌آورد تا خنک شوند که پس از خنک شدن، روکش نرم و محکمی ایجاد خواهد شد.

مزایای پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک آلومینیوم

  • امکان انتخاب رنگهایی بسیار زیبا و متنوع و البته روشن را به شما می‌دهد
  • نسبت به رنگهای مایع آسیب کمتری به محیط زیست می‌زنند
  • پوشش ایجاد شده بسیار ضخیم بوده و محکم به آلومینیوم چسبیده و در نتیجه به راحتی کنده یا پوسته پوسته نمی‌شود.

چرا تکنیک پوشش پودری آسیب کمتری به محیط زیست می‌رساند؟

از جمله دلایل اصلی که باعث برتری تکنیک پوشش پودری نسبت به استفاده از رنگ مایع شده این است که هیچ گونه محلول یا VOC (ترکیبات آلی فرار) وجود ندارد و این یعنی با وجود اسپری کردن آن در محیط برای قرارگیری روی سطح فلز آلومینیوم، آسیبی به محیط زیست وارد نمی شود.

برخلاف رنگ های مایع، ضایعات و پس مانده های تکنیک پوشش پودری، خطرناک نیست. حتی در این روش امکان اینکه در اثر اسپری کردن بیش از حد، ضایعات و مواد دور ریختنی بیشتری تولید شود وجود ندارد چون می توان در این شرایط آنها را از روی سطح فلز برداشت و دوباره استفاده کرد.

چه رنگ هایی را می توان برای رنگ پودری الکترواستاتیک آلومینیوم انتخاب کرد؟

در مقایسه با تکنیک آنودایزینگ، با تکنیک پوشش پودری، دست شما برای انتخاب نوع رنگ کاملا باز است.

به ظاهر و کیفیتی از آلومینیوم که با تکنیک آنودایزینگ دست پیدا می‌کنید، با این روش امکان پذیر نخواهد بود اما می توانید طیفی از رنگ‌های زیبا و روشن یا نقش و ظاهری یونیک انتخاب کنید. اگر پس از این کار، روی فلز تصعید انجام شود، می توانید به ظاهری از فلز آلومینیوم شبیه به چوب برسید.

تقریبا از لحاظ ظاهری، گزینه هایی که پیش روی خود دارید تا ظاهر نهایی فلز آلومینیوم را تغییر دهید، نامحدود است.

برای اکستروژن های آلومینیومی، روش رنگ پودری الکترواستاتیک آلومینیوم توصیه می شود؟

قطعا جواب این سؤال بستگی به این دارد که کاربرد نهایی و ظاهری که هدف نهایی شماست، چه باشد مثلا اگر به دنبال رنگ های روشن یا ساخت و ظاهر یونیک هستید، پوشش پودری گزینه خوبی است. از لحاظ دیگر هم، این تکنیک، سازگاری بیشتری نسبت به رنگ های مایع، با محیط زیست دارد و باید به این مورد هم توجه کرد.

اگر دوست دارید پرداخت نهایی که روی سطح آلومینیوم قرار می گیرد، تنوع رنگی خوبی داشته باشد و سازگار با محیط زیست باشد، تکنیک رنگ پودری الکترواستاتیک آلومینیوم یا پوشش دهی با پودر، برای انجام پروژه های شما گزینه مناسبی است ضمن اینکه گزینه های دیگری هم وجود دارند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + یک =

اینستاگرام دیجی آلوم