دیجی آلوم برند برتر تولید پروفیل آلومینیوم
شماره تماس :
09906023060

دکورال پروفیل آلومینیوم

نوشته شده توسط تیم محتوا

استفاده از دکورال پروفیل آلومینیوم

فهرست مطالب

5/5 - (3 امتیاز)

طرح چوب یا دکورال بر روی پروفیل های آلومینیومی، یک نوع روش پوشش دهی سطحی است که برای ایجاد ظاهری مشابه چوب طبیعی بر روی پنجره ‌های آلومینیومی استفاده می ‌شود. فرآیند دکورال پروفیل آلومینیوم با استفاده از ترکیبی از فناوری پوشش پودری و استفاده از پوشش ‌های ویژه که الگوهای مختلف بافت چوب را شبیه ‌سازی می ‌کنند، انجام می ‌شود. این مدل پوشش سطحی برای استفاده در فریم های درب و پنجره بسیار زیبا و البته، مقرون به صرفه است.

پوشش دکورال
پوشش دکورال

دکورال چیست

دکورال نام دیگری است که برای این پوشش دهی سطحی به پروفیل های آلومینیومی استفاده می ‌شود. اساس فرآیند پوشش دهی دکورال، قرار گرفتن در کوره و ایجاد سطوح مورد نظر با طرح های مختلف است. در کوره، حرارت به رنگدانه‌ های روی فیلم اعمال شده و به گاز تبدیل می ‌شوند. سپس، این گازها وارد پوشش پودری روی سطح آلومینیوم خواهند شد.

فشار نیز به ایجاد پیوند محکم بین الگوی بافت چوب و آلومینیوم کمک می‌ کند. همزمان با سرد شدن پروفیل آلومینیوم، رنگدانه ‌ها به حالت جامد در می آیند و نتیجه، ظاهری مقاوم و شبیه به طرح چوب را به سطح پروفیل می ‌دهند. علاوه بر این، برای افزایش طول عمر و مقاومت در برابر عوامل محیطی مختلف مانند اشعه ماوراء بنفش و خط و خش، اغلب یک پوشش شفاف محافظ روی پوشش دکورال اعمال می ‌شود. این پوشش شفاف باعث می ‌شود که طول عمر پروفیل افزایش یابد و نگهداری آن نیز آسان تر شود.

استفاده از دکورال پروفیل آلومینیوم
استفاده از دکورال پروفیل آلومینیوم

مراحل انجام فرآیند دکورال پروفیل آلومینیوم

فرآیند دکورال پروفیل آلومینیوم به گونه ای است که در پایان می توان طرحی بسیار زیبا و مقاوم را به دست آورد. این فرآیند مستلزم رعایت نکات و انجام مراحل مختلفی است که بتوان نتایج مورد نظر و مطلوب را از آن انتظار داشت. به طور کلی، مراحل انجام این روش پوشش دهی، در سه بخش خلاصه می شود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  1. اعمال پوشش پایه

مرحله اول از فرآیند دکورال، استفاده از پوشش پایه رنگ پودری بر روی پروفیل آلومینیومی است. در این مرحله، پوشش پایه رنگ پودری به عنوان یک لایه اولیه روی پروفیل آلومینیومی اعمال می ‌شود. این پوشش پایه علاوه بر ایجاد یک لایه حفاظتی بر روی سطح آلومینیوم، عملکردی مشابه با پرایمر دارد. به این معنی که آماده سازی سطح پروفیل را برای لایه ‌های بعدی فراهم می ‌کند.

پوشش پایه رنگ پودری به سطح آلومینیوم چسبیده و در دمای مناسب آماده می ‌شود. این پوشش پایه نقش مهمی در افزایش چسبندگی و ماندگاری لایه‌ های بعدی رنگ پودری دارد. همچنین، این پوشش پایه می ‌تواند از بروز نقص‌ های سطحی مانند خطوط مشخص بر روی سطح جلوگیری کند و باعث صاف شدن سطح پروفیل شود.

پروفیل دکورال آلومینیومی
پروفیل دکورال آلومینیومی
  1. سابلیمیشن یا چاپ انتقالی

در فرآیند سابلیمیشن یا چاپ انتقالی بر روی پوشش پایه رنگ پودری، الگوی بافت چوب روی سطح آلومینیوم منتقل می ‌شود. این فرآیند شامل استفاده از یک فیلم چاپ با الگوی بافت چوب و وضوح بالا است که به عنوان مهمترین مرحله از فرآیند دکورال پروفیل آلومینیوم به حساب می آید. ابتدا، تصویر الگوی بافت چوب با استفاده از روشی مانند چاپ افست بر روی فیلم چاپ می ‌شود. این تصویر باید دقیقا با الگوی بافت چوب مورد نظر مطابقت داشته باشد و جزئیات بافت چوب را به خوبی نمایش دهد.

فیلم چاپ که حاوی الگوی بافت چوب است، بر روی سطح آلومینیوم قرار می ‌گیرد. در این مرحله، فیلم چاپ با استفاده از فشار و حرارت به سطح آلومینیوم چسبیده و الگوی بافت چوب روی آن منتقل می ‌شود. این فرآیند سابلیمیشن نامیده می‌ شود؛ زیرا فیلم چاپ در دمای بالا به شکل بخار تبدیل شده و به سطح آلومینیوم می ‌چسبد.

پس از انجام فرآیند سابلیمیشن، فیلم چاپ از سطح آلومینیوم جدا می ‌شود و الگوی بافت چوب با جزئیات آن روی سطح آلومینیوم باقی می ‌ماند. سپس، به منظور حفظ و افزایش ماندگاری الگوی بافت چوب، لایه ‌های محافظ مانند لاک و پوشش نهایی روی آن اعمال می ‌شوند که باعث بالا رفتن مقاومت و پایداری بیشتر پروفیل می شوند. فرآیند سابلیمیشن یا چاپ انتقالی در روش دکورال پروفیل آلومینیوم، ظاهری مشابه بافت چوب ایجاد کرده و امکان استفاده از پروفیل آلومینیوم با ظاهر چوب با هزینه کم را فراهم می‌ کند.

  1. انتقال الگو

در مرحله انتقال الگو، پس از قرار دادن فیلم چاپ شده با الگوی بافت چوب روی پروفیل آلومینیوم، فرآیند پخت اعمال می ‌شود. در واقع، پروفیل آلومینیومی با فیلم چاپ شده درون کوره ‌های پخت قرار می‌ گیرد و حرارت و فشار به آن اعمال خواهد شد. در این مرحله، با افزایش دما در کوره پخت، فیلم چاپ شده نرم می ‌شود و به آلومینیوم می چسبد. فشار و حرارت مورد نظر باعث انتقال الگوی چاپ شده بر روی سطح آلومینیوم می ‌شوند. این فرآیند، یک نمای ظاهری طبیعی و مشابه چوب بر روی سطح آلومینیوم را به وجود می آورد.

پس از اتمام فرآیند پخت، فیلم چاپ شده به صورت دائمی روی سطح آلومینیوم ثابت باقی می ‌ماند و الگوی چوب به نمایش در می ‌آید. نتیجه نهایی این فرآیند، یک پروفیل آلومینیوم با طرح و نمای ظاهری مشابه چوب است که به آن روش دکورال پروفیل آلومینیوم می گویند. با انجام این مراحل، پروفیل آلومینیومی با طرح چوب مورد نظر تزئین می شود.

رنگ های مختلف پروفیل دکورال
رنگ های مختلف پروفیل دکورال

مزایای استفاده از پنجره طرح چوب یا دکورال

پنجره‌ های طرح چوب با پروفیل آلومینیومی نسبت به پنجره‌ های چوب طبیعی یا سایر مواد، مزایای زیادی دارند. پروفیل آلومینیومی با روکش بافت چوب یا دکورال، ظاهر و حس طبیعی چوب را به خوبی القا می‌ کند. این موضوع به شما امکان می ‌دهد تا ظرافت و زیبایی چوب را بدون نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم در پنجره‌ های خود حس کنید. همچنین، می ‌توانید پروفیل آلومینیومی با روکش بافت چوب را به طور سفارشی بسازید تا به شکل ‌های مختلف چوب مانند بلوط، گردو، گیلاس یا کاج باشد.

آلومینیوم به طور ذاتی مقاومت بالایی در برابر خوردگی و پوسیدگی دارد. پروفیل آلومینیوم با روکش بافت چوب نیز بسیار مقاوم و بادوام است. وجود پوشش پودری و لایه محافظ شفاف باعث افزایش مقاومت آن در برابر سایش و خراش می ‌شود. به همین دلیل، پنجره ‌های دکورال پروفیل آلومینیوم ماندگاری و دوام بسیار بالایی دارند. علاوه بر این ها، تعمیرات و نگهداری کمتری در این نوع پروفیل ها نیاز خواهند بود.

بر خلاف چوب طبیعی، پروفیل آلومینیومی با روکش بافت چوب، نیازی به سنباده زدن، لکه‌ گیری یا رنگ ‌آمیزی منظم ندارد. تمیز کردن و نگهداری آن ها بسیار آسان بوده و معمولا فقط به استفاده از یک محلول آب و صابون ملایم نیاز دارد. این امر، زمان و هزینه نگهداری را کاهش می ‌دهد. همین عوامل باعث محبوبیت استفاده از این نوع پوشش ها برای پروفیل های درب و پنجره شده است. از دیگر مزایای استفاده از پروفیل های طرح چوب، می توانیم به مواد زیر اشاره کنیم.

مقاومت بالا و زیبایی دکورال
مقاومت بالا و زیبایی دکورال

مقاومت بالا در برابر رطوبت

پوشش‌ های دکورال بر روی پنجره‌ های آلومینیومی، به طور خاص برای مقابله با رطوبت طراحی شده ‌اند. این پوشش ‌ها معمولا از مواد مقاوم در برابر رطوبت و آب تهیه می شوند و می ‌توانند تورم، ترک خوردن و رشد قارچی را تحمل کنند. با این حال، باید توجه داشته باشید که عملکرد و مزایای دقیق پوشش ‌های دکورال ممکن است بسته به کیفیت محصول و مواد استفاده شده در پوشش متفاوت باشد. بنابراین، مشورت با تامین کنندگان معتبر این محصولات و دریافت مشاوره های مختلف از آن ها، حائز اهمیت خواهند بود.

تطبیق پذیری بالا

دکورال پروفیل آلومینیوم قابل استفاده بر روی طیف گسترده ‌ای از پروفیل ‌های آلومینیومی، از جمله قاب پنجره ‌های طرح چوب، درب ها، تزئینات بیرونی و سایر عناصر معماری هستند. این تنوع و تطبیق پذیری، آن را برای کاربردهای مسکونی و تجاری مناسب می ‌کند. به همین دلیل، روز به روز به تنوع و قابلیت های مختلف آن ها افزوده می شود.

یکی از مزایای استفاده از پروفیل ‌های آلومینیومی با روکش دکورال این است که آلومینیوم ماده ‌ای قابل بازیافت است. با استفاده از پروفیل‌ های آلومینیومی با پوشش بافت چوب، می ‌توان طرح و زیبایی استفاده از چوب جامد و طبیعی را به دست آورد. این کار باعث حفظ محیط زیست و کاهش تقاضا برای تهیه چوب از منابع طبیعی می شود.

طرح های مختلف پروفیل دکورال
طرح های مختلف پروفیل دکورال

پنجره آلومینیومی دوجداره دکورال

پنجره آلومینیومی دوجداره با روکش دکورال، یکی از راه‌ حل ‌های مورد استفاده در طراحی معماری است که  دو مزیت اصلی ظاهر زیبایی شناختی چوب و کاربردهای آلومینیوم را با هم فراهم می‌ کند. این نوع پنجره با استفاده از پروفیل های آلومینیومی با پوشش سطحی چوب، امکان ایجاد ظاهری طبیعی و جذاب با طرح چوب را با نگهداری کم و تطبیق ‌پذیری بالا به وجود می آورد.

پنجره آلومینیومی دوجداره با روکش دکورال به معماران و طراحان معماری امکان می‌دهد تا طرح‌های خلاقانه و جذابی را با استفاده از الگوی دکورال چوب بر روی پروفیل‌های آلومینیومی ایجاد کنند. این پروفیل‌ها با طرح چوب، الگوی ثابتی را در سراسر پروژه ایجاد می‌کنند، در حالی که در چوب طبیعی تغییرات غیرقابل اجتناب در الگو، رنگ و بافت رخ می‌دهد. این ویژگی معمولاً در پروژه‌های بزرگ مقیاس که سازگاری و هماهنگی اجزای معماری مهم است، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

مزایای پروفیل دکورال
مزایای پروفیل دکورال

فواید پروفیل های دکورال آلومینیوم در مقایسه با چوب

یکی از مزایای مهم دکورال پروفیل آلومینیوم در فریم‌ های درب و پنجره، مقاومت آن ها در برابر آتش است که نسبت به پروفیل های چوبی، به آتش سوزی و حرارت بالا حساس نیست. آلومینیوم به خاطر خواص فیزیکی و شیمیایی خود، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و پوشش دکورال آن نیز این مقاومت را بیشتر می کند.

آلومینیوم با قرارگیری در معرض آتش، ذوب نمی ‌شود و در مواجهه با حرارت، سطح پروفیل با پوسته محافظتی خود از بروز تغییرات در شکل و رنگ آن جلوگیری می کند. این خصوصیت، باعث جلوگیری از گسترش آتش نیز خواهد شد. این ویژگی باعث می ‌شود که پروفیل‌ های آلومینیومی دکورال در صورت بروز حریق، به عنوان یک عامل ایمنی موثر عمل کنند و از گسترش آتش به سایر اجزای ساختمان جلوگیری نمایند.

عوامل موثر بر قیمت دکورال پروفیل آلومینیوم
عوامل موثر بر قیمت دکورال پروفیل آلومینیوم

قیمت خدمات دکورال آلومینیوم

قیمت خدمات دکورال پروفیل آلومینیوم به عوامل مختلفی دارد. این پروفیل ها معمولا با استفاده از مواد اولیه یکسانی تولید نمی شوند و همین امر باعث تفاوت های زیاد در قیمت ها و عرضه این محصولات می شوند. استقبال زیادی که در سال های اخیر از این نوع پروفیل ها صورت گرفته نیز در تغییر قیمت این محصولات تاثیر زیادی داشته است. به طور کلی، قیمت خدمات دکورال آلومینیوم به عوامل زیر بستگی دارد:

  • ابعاد و مقدار مورد نیاز

در خدمات دکورال آلومینیوم، ابعاد و تعداد پروفیل ‌های آلومینیومی مورد نیاز برای پروژه، تاثیر قابل توجهی در قیمت نهایی دارند. این امر به دلیل تاثیر زیادی است که بر هزینه تولید و نصب دارد. با افزایش ابعاد پروفیل ‌ها، میزان مواد مصرفی نیز افزایش می ‌یابند. این امر شامل طول، عرض و ضخامت پروفیل‌ ها می شود. بنابراین، هزینه تهیه مواد نیز بیشتر شده و به طور مستقیم قیمت را تغییر می ‌دهد.

از طرف دیگر، با افزایش تعداد قطعات مورد نیاز، زمان و هزینه لازم برای تولید و نصب این پروفیل ها نیز افزایش می ‌یابد. به علاوه، هزینه‌ های مرتبط با برش، اتصالات و نصب نیز بیشتر می ‌شوند. از این رو، قیمت نهایی با افزایش تعداد پروفیل ‌ها افزایش قابل توجهی خواهد یافت. البته این عوامل می توانند در کنار هم، باعث نوسانات بیشتری شوند.

  • پیچیدگی طرح و کیفیت مواد

اگر طراحی دکورال آلومینیوم بسیار پیچیده و دقیق باشد، هزینه تولید و اجرای آن بیشتر خواهد بود. ایجاد جزئیات دقیق طرح، نیازمند زمان و تلاش بیشتری بوده که ممکن است قیمت را افزایش دهد. انتخاب مواد دکورال آلومینیوم با کیفیت بالا و مقاوم در برابر عوامل محیطی، می ‌تواند باعث تغییر در هزینه ها شود. استفاده از رنگ ‌ها و روکش‌ های ویژه نیز ممکن است به قیمت نهایی خدمات اضافه شوند.

علاوه بر موارد فوق، محل، شرایط نصب و رقابت بازار نیز می توانند تعیین کننده قیمت ارائه خدمات دکورال پروفیل آلومینیوم باشند. لذا، برای دریافت قیمت دقیق این خدمات، توصیه می ‌شود که با تامین‌ کنندگان و شرکت ‌های معتبر در این زمینه تماس بگیرید و قیمت های روز را از آن ها جویا شوید. ضمن این که شماره های زیر جهت پاسخگویی به سوالات شما در خصوص خرید و مشاوره های مختلف قرار داده شده اند.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
بلاگ
نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 9 =

اینستاگرام دیجی آلوم